Mijmeringen: ‘Auto’s?’

Foto:

‘Mijmeringen’ is een wekelijkse column van Dongenaar Rinus Krijnen.

Auto’s?

Ik rijd al bijna 50 jaar auto, maar een autoliefhebber ben ik niet. Belangrijke eigenschappen die ik van belang vind zijn veiligheid en betrouwbaarheid. De auto wordt bij mij ook hoe langer hoe minder populair. Dat heeft met de situatie te maken. Sinds ik met pensioen ben ga ik het dorp nauwelijks uit en doe alles zoveel mogelijk met de fiets. Heeft ook wel te maken met de grillige – hoge- benzineprijs. Geen idee wat ik ga doen als de auto is versleten. Hij doet het nog prima maar wordt volgende maand toch al 13 jaar. Het is een benzineauto en niet de allerzuinigste. Ik ga de auto waarschijnlijk afrijden, al wordt dat moeilijk als je maar een paar duizend kilometer per jaar rijdt.

De regering wil niets doen aan het autobezit. Met de vroem – vroem partij in de gelederen zit dat er ook niet in. Men wil wel de prijzen verhogen van benzine- en dieselauto’s en subsidie verstrekken voor aanschaf van tweedehands elektrische auto’s. Door kosten te verhogen en te verlagen wil men sturen. Maar als het gaat om duurzaamheid en klimaatdoelen dan moeten we toch gewoon minder auto gaan rijden?

Dat staat niet in de plannen. Iedereen elektrisch rijden met zware en dure bakken onder de kont en waarvan het merendeel van de opgewekte rijstroom nog steeds uit zwaar vervuilende bruin- of steenkoolcentrale komt of uit inmiddels tot duurzaam en klimaat vriendelijk gepromoveerde atoomcentrales. De regering heeft boter op het hoofd. Zou u bijvoorbeeld een tweedehands elektrische auto willen aanschaffen? De elektrische wagen bestaat uit minder componenten dan een auto op benzine of diesel, maar de accu’s is het zwakke punt. Ik heb al jaren een elektrische fiets en heb na een paar jaar de accu moeten vervangen. Voor een fiets is dat al een rib uit het lijf, maar als de stroomvoorziening van de aandrijflijn van een elektrische auto het begeeft, ben je aan aanschaf de prijs kwijt van een halve auto. Optimisten zeggen dat de accu wellicht wel 20 jaar mee kan met een minimaal krachtverlies, maar geloven we dit? Ze beloven ook dat je met een opgeladen accu 500 KM kan rijden, maar geen enkele elektrische auto voldoet aan de op papier gestelde beloftes. En het elektrificeren van auto’s is redelijk nieuw. Je ziet dus dat bij elke nieuwe generatie elektrische auto’s het verbruik en de overige specificaties sterk verbeteren. Waarom zou je dan een tweedehands elektrische auto willen aanschaffen, die dan nog steeds een godsvermogen kost? De subsidie die de overheid wil gaan geven op elektrische auto’s drijft alleen de prijs op. Hoezo klimaatdoel bereiken hierdoor?

De enige manier om het klimaatdoel te bereiken met mobiliteit is om minder auto te rijden. Dat bereik je niet door het openbaar vervoer onbetaalbaar te maken en ook niet door de dienstregelingen van het openbaar vervoer te versoberen. Hier is geen geld over voor investeringen. Dat moet de ‘markt’ zelf maar uitzoeken. En waarom hebben we deze vervoertaak verkwanseld aan de markt, met enorme onnodige kosten als na een periode de boel weer opnieuw aanbesteed moet worden? Zonder aandeelhouderswaarde en geen periodieke aanbestedingen zouden de kosten veel lager kunnen worden. En waarom is het eigenlijk niet gratis?

Ook stimuleren we fietsen nog veel te weinig. Wel een vergrootglas op het aantal ongelukken en slachtoffers met fietsen. Uiteraard is het logisch dat er meer ongelukken gebeuren met fietsen als de bestuurders gemiddeld ouder worden. Maar over een helmplicht invoeren voor bijv. Elektrische fiets rijders of ouderen wordt voorlopig niet gepraat. Teveel inperking van de vrijheid vindt men. Wat een onzin. Ik rijd sinds een jaar met een fietshelm op en voel me ‘ naakt’ als ik hem vergeten ben. Gewoon even wennen. Altijd beter dan bij een ongeluk ernstig hersenletsel oplopen, toch? Het vergroot echt alleen je eigen veiligheid. Dat zou toch een no-brainer moeten zijn?

En tijdens de Corona werkten grote delen van de werkende bevolking probleemloos thuis, en nu, na een jaar, lijkt het alsof we deze efficiënte methode weer aan de wilgen hebben gehangen. Je kunt namelijk minder controleren of iemand daadwerkelijk aan de slag is. Waarom werken we nog steeds niet met afgesproken doelen als resultaat? Dan wordt tijd minder belangrijk. Ik heb ruim twee jaar thuis gewerkt en ben in mijn werkzame leven nog nooit zo productief geweest. Natuurlijk-alleen thuis werken is ook niet alles, maar 30-50% thuiswerken – als dit technisch kan- levert een enorme mobiliteitswinst op.

En waarom verzinnen we nog steeds auto’s met een fors verbruik, veel uitstoot van troep en veel te zware specificaties? We mogen maar 100 hè? Waarom er geen sport ervan gemaakt wordt om een veilige, duurzame, lichte, functionele, goedkope en zuinige auto te ontwerpen? Kan blijkbaar niemand iets aan verdienen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen