Leerlingen van basisschool Sint Jan maken een podcast

Foto:

Groep 6 van basisschool de Sint Jan is gestart met het maken van een eigen podcast. Met professionele opnameapparatuur zijn opnames gemaakt van gesprekken tussen leerlingen. De leerlingen waren heel nieuwsgierig toen alle apparatuur uit de enorme kist kwam!

‘De wereld digitaliseert en mensen worden steeds van afhankelijker van beelden. Door zelf aan de slag te gaan met radio/podcast maken worden leerlingen bewust van de (on)echtheid en maakbaarheid van deze werelden’, aldus juf Dewy Bosters, leerkracht van groep 6 op BS Sint Jan. Door kennis en vaardigheden met elkaar te verbinden, ontwikkelt de digitale geletterdheid. Dewy Bosters: ‘Onze kinderen leren door te doen! Het taalonderwijs wordt door het maken van een podcast betekenisvol. Kinderen maken een eigen podcast en luisteren vervolgens kritisch naar hetgeen opgenomen is. Een mooi voorbeeld in de klas was dat een leerling in de podcast zei: ´De meester geefde leuke lessen. ´Daarna luisterden we samen het fragment terug en kwamen zij er zelf achter dat ze ´gaf´ had moeten zeggen.’

Naast het maken van een podcast draagt het luisteren van een podcast bij aan de ontwikkeling van woordenschat en het leren luisteren. Uit onderzoek blijkt dat kinderen na het luisteren van een podcast op zoek gaan naar meer informatie omdat zij nieuwsgierig zijn geworden en vaker afleveringen beluisteren. Ook is aangetoond dat jonge luisteraars eerder iets aannemen van leeftijdsgenoten dan van volwassenen. Hoe mooi is het als kinderen een podcast opnemen voor andere kinderen en dat zij van elkaar kunnen leren?

In de toekomst gaan de leerkrachten op de Sint Jan de opname apparatuur vaker inzetten. ‘We laten de kinderen een onderwerp onderzoeken en daar samen een podcast over laten maken. Stel dat groep 7 werkt aan het thema Tweede Wereldoorlog, hoe mooi is het dan als kinderen samen in gesprek gaan over deze verschrikkelijke gebeurtenis? Of dat je de opnames nog eens kan gebruiken als je moet leren voor een toets? De leerlingen en leerkrachten zijn in ieder geval enorm enthousiast geworden,’ aldus Dewy Bosters. De podcasts worden ingezet om kinderen te verwonderen en nieuwsgierig te maken maar ook om taal- en luisterdoelen te realiseren.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen