Raad wil vaart maken met plannen voor aanpak Heistraat

Foto:

De reconstructie van de Heistraat inclusief de aanleg van een nieuwe weg over het Wilhelminakanaal naar de Steenstraat is weer een stapje dichterbij gekomen.

De raad gaf gisteren unaniem groen licht om door te gaan met de plannen voor reconstructie van de Heistraat, ook wel bekend als Bundeling Noord. Daarbij wordt de Heistraat als het ware gesplitst en komt er een brug over het Wilhelminaknaal richting Tichelrijt. Om de uitvoering daarvan mogelijk te maken, moeten de benodigde gronden de juiste bestemming krijgen; daarnaast moeten er plannen liggen om natuur en landschap dat aangetast of verloren gaat, te compenseren. Dat is vastgelegd in een Provinciaal Inpassingsplan(PIP) en daarover mocht de raad zijn mening geven. Die maakte er gisteren niet al te veel woorden meer aan vuil. Alle fracties waren blij dat er nu eindelijk een oplossing komt voor de verkeersproblematiek op deze weg. Met name in de spitstijden is het een crime om van Dongen naar Oosterhout te komen en vice versa.

Kind van de rekening
Maar het optimisme van de gemeenteraad werd lang niet door iederen gedeeld. Voor een volgepakte publieke tribune deden 8 insprekers een dringend en soms emotioneel beroep op de raad om toch vooral nog eens goed na te denken over de gevolgen van Bundeling Noord. De insprekers hadden vooral veel zorgen over de aantasting van de natuur en het landschap en twijfelden eraan of de aanleg van een nieuwe weg wel de juiste oplossing is voor de problemen op de Heistraat.

‘Een nieuwe weg zal de natuur bij Dongen ernstig schaden. Dongen wordt het kind van de rekening, want al dat extra verkeer, fijnstof en geluidsoverlast gaat dwars door onze laatste waardevolle natuurgebieden. De compensatie voor de aantasting van de natuur is minimaal’, zo concludeerde René Roovers van het Comité Handen af van de Duiventoren en het Blik. ‘U neemt vanavond een historisch besluit over de toekomst van Dongen. Kiest u ervoor om de laatste restanten van onze mooie natuurgebieden met een grote cultuur-historische waarde om zeep te helpen of kiest u voor behoud van deze waardevolle gebieden’, zo sprak Roovers. Hij waarschuwde ook voor toekomstige verkeersproblemen op de Steenstraat.

Opluchting
De gemeenteraad was niet echt onder de indruk van de betogen van de insprekers. Er overheerste vooral opluchting, dat er nu eindelijk een oplossing in zicht is.  ‘Het is vandaag een heuglijke dag’ zei VVD-woordvoerder Hennie Vlasveld opgetogen. ‘Wij zijn 100% voorstander. Het is een goede oplossing, die tot stand is gekomen in goed overleg met de gemeente Oosterhout, en de provincie. Er wordt wel gepraat over verlies van natuur, maar verkeersveiligheid is ook belangrijk. Nu gebeuren er op de Heistraat te veel (bijna)-ongevallen.  Mieke Breugelmans reageerde ook heel nuchter. ‘Het is jammer dat de natuur wordt aangetast, maar we leven in een klein landje en hebben deze infrastructuur gewoon nodig. Het voorstel is bovendien tot stand gekomen na zorgvuldig overleg en veel inspraak en de natuur wordt gecompenseerd’.Kruising Steenstraat
De PvdA en het CDA vroegen nog wel aandacht voor de kruising bij de Steenstraat . ‘Dat wordt straks wel een heel drukke kruising. Is er ook rekening gehouden met de uitbreiding van Cranenbroek?, zo wilde CDA-woordvoerder André Vonk weten. Wethouder Ad van Beek kon hem geruststellen. ‘Als wij een bouwvergunning afgeven, wordt er ook altijd gekeken naar de gevolgen voor het verkeer. Dat hebben we bij Cranenbroek ook gedaan. Voordat de nieuwe weg er is, gaan wij nog maategelen nemen voor dat kruispunt om de doorstroming van het verkeer te bevorderen. De kruising bij de Steenstraat wordt trouwens niet zomaar een kruising, dat wordt echt high tech’.

Halvering verkeer
Bundeling Noord zorgt straks voor een splitsing van verkeerrstromen: de ene stroom gaat van Oosterhout naar het centrum van Dongen en de andere gaat van Oosterhout over de brug naar Tichelrijt. Met name vrachtverkeer zal voor deze nieuwe weg kiezen, is de verwachting. Het betekent een halvering van de verkeersstroom naar Dongen. Nu komen er nog zo’n 20.000 voertuigen per etmaal langs. Het betekent volgens de voorstanders ook een flinke oppepper voor de leefbaarheid van West I: die krijgt minder last van geluid en uitstoot van fijnstof. Ander voordeel is de betere bereikbaarheid van de bedrijven aan de Heistraat

De positie van de brug is al zoveel mogelijk richting Oosterhout opgeschoven. Dit naar aanleiding van reacties van bewoners. Het verlies van natuur wordt o.a gecompenseerd met de aanleg van een ecologische verbindingszone langs het kanaal naar Dongen. De nieuwe weg krijgt een parkway-achtige uitstraling en geluidsarm asfalt.

Prijskaartje
De Heistraat is van de provincie. Die betaalt ook het grootste deel: 43 miljoen. Dongen draagt 1,9 miljoen bij en Oosterhout 3,1 miljoen. Dat zijn de kosten om de nieuwe weg aan te laten sluiten op het bestaande wegennet; daarnaast is afgespoken dat Dongen, Oosterhout en de provincie ieder nog € 300.000 extra uitleggen voor een kwaliteitsimpuls voor de natuur en het landschap.

Door: Bernadette Klerx

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen