Marktleider in kunstgrasrecycling gaat 24 fabrieken bouwen – te beginnen in Nederland.

Foto: Pixabay License

Het Deense kunstgras recyclingbedrijf Re-Match, is van plan om met nieuw investeringskapitaal fabrieken te bouwen in Europa en Noord-Amerika. De eerste fabriek buiten Denemarken zal in Nederland worden gebouwd om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar een duurzame en circulaire oplossing voor het verwerken van versleten kunstgras. De locatie van de nieuwe fabriek in Nederland is nog niet bekend, daar wordt nog over onderhandeld met diverse partijen en gemeenten.

Re-Match, gevestigd in Herning, Denemarken, heeft een gepatenteerde en EU-geverifieerde milieuvriendelijke technologie* ontwikkeld om kunstgras te recyclen. Het proces granuleert, reinigt en scheidt versleten kunstgras van onder andere kunstgras voetbalvelden, tot de oorspronkelijke grondstoffen, zoals zand, rubber, backing en kunststof vezels overblijven. Deze kunnen vervolgens worden hergebruikt in nieuwe productiecycli. De eerste fabriek in Denemarken is operationeel sinds 2016 en verwerkt 40.000 ton kunstgras per jaar. Door een investering van Nordic Alpha Partners, een sectorspecifiek ontwikkelingsfonds, kunnen de mondiale uitbreidingsplannen van Re-Match worden gerealiseerd.

Model voor internationale uitbreiding
Re-Match, dat momenteel verschillende locaties onderzoekt voor zijn Nederlandse fabriek, is van plan om een state-of-the-art, gedigitaliseerde fabriek te bouwen die model zal staan voor de toekomstige 23 fabrieken in Europa en Noord-Amerika – maar ook in de potentiele uitbreiding met joint ventures naar Zuid-Amerika, Azië en Australië. De Nederlandse fabriek, die een aanzienlijk grotere capaciteit zal hebben dan de bestaande fabriek in Denemarken, is naar verwachting in 2020 klaar voor productie en zal worden gevolgd door fabrieken in de Verenigde Staten, Engeland en Duitsland.

Een visie met een groot draagvlak
De nieuwe investeerder, Nordic Alpha Partners, wordt onder andere gefinancierd door het op twee na grootste fonds in Noord-Europa, ATP, dat een vermogen beheert van meer dan 100 miljard euro. “Het was mijn visie om onze milieuvriendelijke technologie ook elders beschikbaar te maken – en nu maken we dat mogelijk,” aldus oprichter van Re-Match, Dennis Andersen.

Nordic Alpha Partners’ strategie in zijn betrokkenheid bij Re-Match, is het stimuleren van snelle uitbreiding naar meer markten. Value Creation Partner bij Nordic Alpha Partners, Laurits Bach Sørensen, legt uit: “We investeren in projecten die het potentieel bezitten om hun sector op mondiaal niveau te domineren. Wanneer we ons waarde creërende model en industrie 4.0 fabrieksconceptualisatie toepassen op de innovatieve recyclingoplossing van Re-Match, komen we tot een uniek concept dat zowel uitermate schaalbaar als reproduceerbaar is – overal ter wereld.”

Een sterk team
Om zich voor te bereiden op deze versnelde ontwikkeling heeft Re-Match een nieuwe CEO aangetrokken, Dr Stefaan Florquin, een Senior Executive met veel internationale ervaring in operationele leiding en commercialisering van circulaire businessmodellen. Zijn eerdere functies betroffen onder andere CEO van Vacuumschmeltze en VP Operations bij zowel Solutia als Eastman Chemical Company en hij heeft overal ter wereld fabrieken en investeringsprojecten geleid. Stefaan Florquin legt uit: “Toen ik werd benaderd door Re-Match zochten zij in eerste instantie een adviseur voor het bedrijf, maar toen ik mij verdiepte in de potentie van Re-Match, zijn technologie en groeiplannen, veranderde mijn focus snel. Ik kijk ernaar uit om het bedrijf vooruit te helpen in deze spannende nieuwe ontwikkelingsfase.”

Om de aanwezigheid van Re-Match in de regio extra kracht bij te zetten, is Wiebe van Terwisga aangesteld als General Manager voor de Benelux. De heer van Terwisga is een bekende naam binnen de Nederlandse kunstgrassector en heeft uitgebreide ervaring met het bouwen van fabrieken. “Ik ben trots dat we het bedrijf naar een niveau hebben kunnen tillen waar we ons concept hebben bewezen in de markt, en wij zulke competente personen en investeerders hebben kunnen aantrekken”, aldus Dennis Andersen.

De vraag van Nederlandse sportveldeigenaren beantwoorden
De afgelopen maanden was het vraagstuk ‘hoe om te gaan met versleten kunstgras’ veelvuldig in het nieuws. Een bekend Nederlands televisieprogramma onthulde dat afvalbedrijven weliswaar geld ontvingen voor het recyclen van kunstgras, maar het materiaal in feite opsloegen zonder enige vorm van recycling te hebben toegepast.

“Een van de redenen kan zijn dat er onvoldoende reële recyclingmethoden voor handen waren – en met ‘reële’ bedoel ik een proces dat kunstgras scheidt en omzet naar herbruikbare grondstoffen – om vervolgens in nieuwproductiecycli te worden ingezet,” zegt Wiebe van Terwisga. “Het feit dat 99 procent van het materiaal dat ons proces doorloopt volledig wordt gerecycled, biedt zowel de kunstgrassector als zijn klanten de mogelijkheid om te heroverwegen wat met versleten kunstgras te doen.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen