Raad wil geen massale woningbouw in gebied rondom Glorieux

Foto:

De gemeenteraad is over het algemeen enthousiast over de plannen voor het gebied rondom het broederhuis Glorieux en Heuvelpark, maar waarschuwt wel voor te massale bouwplannen. Want dat zou afbreuk doen aan het historische karakter en de identiteit van het uitgestrekte gebied.

Het gebied ligt tussen Heuvelstraat-Heuvel–Brabantpark-Beneluxlaan-Triangellaan, en heeft een aantal kenmerkende ‘highlights’, zoals het voormalige broederhuis, het aangrenzende park en de monumentale leerlooierij aan de Heuvelstraat met het erachter gelegen Heuvelpark, een broedplaats voor ambtelijke en creatieve bedrijvigheid. Het riviertje de Donge, loopt daar als een natuurlijke ader doorheen. Het antwoord op de vraag hoe dat gebied er in de toekomst uit zien, is inmiddels vastgelegd in de gebiedsvisie Glorieux. Belanghebbenden en omwonenden hebben daarover in de afgelopen jaren hun zegje hebben kunnen doen.

Door: Bernadette Klerx

Karakter behouden
Vast staat in ieder geval dat het karakter en de identiteit van het gebied behouden moeten blijven. En dat betekent in ieder geval niet volproppen met woningen. Nieuwe ontwikkelingen zijn van harte welkom, maar wel met oog en respect voor de waardevolle en historisch elementen. In de komende jaren staan een aantal belangrijke ontwikkelingen op stapel: de herbestemming van broederhuis Glorieux, de herontwikkeling van het Heuvelpark en het beek- en kreekherstel van De
Donge.

Extra woningen bij Glorieux en Heuvelpark
Voor Glorieux en de omgeving rondom het Heuvelpark staan woningen gepland. En soms ook forse
aantallen. Zo staan voor het voormalige broederhuis Glorieux zo’n 50 à 70 kleine appartementen gepland. Het broederhuis wordt nu nog bewoond door Oekraïners en arbeidsmigranten, maar het is de bedoeling om op die plek woningen toe te voegen door ‘in de hoogte’ te gaan bouwen. Ook voor het gebied rondom het Heuvelpark, opgedeeld in de plannen Akkers- Oost en Akkers-West, staan woningen gepland, zo’n 80 tot100 appartementen langs de Donge en 30 tot 35 grondgebonden woningen aansluitend aan het Brabantpark. En dat was voor veel partijen toch wel even slikken. ‘Waar blijft de nuance? 80 tot 100 appartementen bouwen langs de Donge lijkt niet aan te sluiten bij de ambitie van rust en sereniteit van het park. En 50 tot 70 appartementen bij het broederhuis is ook wel erg ambitieus’, merkte CDA-raadslid Jacques van der Aa op. En hij stond niet alleen in zijn twijfels.

Ook D66 en Dongen Plus zetten vraagtekens bij de hoeveelheid woningen. Beide partijen vroegen ook nog extra aandacht voor de betaalbaarheid van de woningen. ‘Wij willen dat hier vooral betaalbare koop- en huurwoningen komen’, liet D66-raadslid Berrie van Rosmalen weten. En als het aan Bas Evegaars van DongenPlus ligt, komt er ook niet zoveel hoogbouw. ‘Dat moeten we eigenlijk helemaal niet willen.’

Park Broeders openbaar
De wens om het broederpark openbaar te maken is nog steeds springlevend, zo is duidelijk geworden tijdens een aantal informatievonden voor omwonenden. Maar de gemeente heeft daar tot nu toe om financiële redenen vanaf gezien. De onderhoudskosten waren te hoog. De gemeente houdt dan ook een flinke slag om de arm met deze wens. ‘Het is in deze fase nog te vroeg om deze financiële consequenties scherp te hebben.’ Het broederpark en de begraafplaats van de broeders blijven hun huidige bestemming houden. Daar wordt niet gebouwd. Wethouder Kees de Jong benadrukte nog maar eens dat het hier om een visie gaat en niet om een concreet uitgewerkt plan. De aantallen woningen zijn indicatief en zeker niet definitief. Maar om de plannen betaalbaar te houden zullen er wel voldoende woningen gebouwd moeten worden’, zo waarschuwde hij.

Verkeersknip Beneluxlaan
Een ander punt van zorg was de verkeersafwikkeling. Als er meer woningen in het gebied komen heeft dat ook invloed op de verkeerssituatie. Daarom komt in de visie ook het paaltje tussen de Kapucijnenstraat en de Beneluxlaan ter sprake. Als deze zogenaamde ‘knip’ ongedaan gemaakt wordt, zou het verkeer in de toekomst beter afgewikkeld kunnen worden. Er is inmiddels al een QuickScan uitgevoerd en daaruit wordt ‘de voorzichtige conclusie getrokken dat het verwijderen van ‘de knip’ kan leiden tot een verbetering van de verkeersveiligheid. Er zullen nog meer onderzoeken gedaan moeten worden om alle alternatieven (met knip en zonder knip) tegen elkaar af te wegen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen