Mijmeringen: 'Onderhoud'

07 jul , 20:17 Nieuws
240707mijmering 2
'Mijneringen' is een wekelijkse column van Dongenaar Rinus Krijnen.
Onderhoud
Als er een huis gekocht wordt zijn er veel zorgen over de aankoop. Kan ik de hypotheek wel betalen? Kan ik genoeg lenen voor de aankoop? Er zijn veel overwegingen bij de aankoop van een huis. Inmiddels vinden we de energie-zuinigheid een issue. Bij de verkoop wordt op een schimmige wijze het energielabel toebedeeld. Is dit niet gunstig dan kan het zomaar zijn dat je hypotheek duurder wordt.
Nog een punt is de technische staat. Is het een klushuis of hoeft alleen -uiteraard- de keuken en badkamer worden vervangen?
De kosten voor deze zaken worden meegenomen bij de aankoop van een huis. Maar heb je eenmaal een huis gekocht, dan ben je er niet qua kosten betreft. Het huis zal moeten worden onderhouden. De tuin -indien aanwezig- moet worden bijgehouden, het huis moet geschilderd worden om de zoveel tijd. De dakbedekking en zelfs de fundering moet regelmatig gecheckt worden. De installaties zoals zonnepanelen, verwarming en elektriciteit vragen ook om periodiek onderhoud. Ze moeten worden geüpdatet c.q. schoongemaakt, aangepast of vervangen.
Er zijn twee opties: je regelt dit periodiek met een aantal installatiebedrijven, of je wacht tot iets kapot gaat: het zogenaamd correctief onderhoud. Bovendien moet er ook geld voor zijn.
Onderhoud uitvoeren is zorgen dat rampen worden voorkomen. Het is dus een vorm van preventie. Een groot nadeel van preventie is dat het geen gevolgen heeft maar wel een prijs heeft. Doe je niets aan preventie dan gaat er ineens iets stuk. Dan moet je direct aan de slag op een moment dat het jou niet uitkomt. Het dak lekt immers alleen als het regent.
Vaak is dat een reden dat veel mensen het liefst een nieuw huis kopen. De eerste jaren hoef je niets te doen aan onderhoud en kun je als er iets is terugvallen op garantie.
Maar koop je een wat oudere woning dan moet je wel degelijk rekening houden met terugkerende kosten. Vreemd genoeg speelt de markt hierop niet in. Een nieuwe installatie aanleggen is prima te regelen, maar vraag je om regulier onderhoud aan de installateur, dan ligt het initiatief geheel bij jou: bel maar over een jaar of twee. In sommige situaties kun je wel een onderhoudscontract afsluiten, maar dit komt al snel over als een overbetaalde voorziening, omdat er in de praktijk of alleen administratief wat wordt gerommeld, de kosten buitenproportioneel hoog zijn of men zich niet aan de afspraken houdt. De belangrijkste reden is dat er bij de meeste installatiebedrijven en aannemers er te weinig mensen werken en dat een nieuw project veel meer commerciële spin-off heeft dan saai onderhoud. Ook voor de monteurs is het maken van nieuwe dingen leuker, dan zorgen dat het blijft werken. Onderhoud wordt in de marges weggemoffeld en als de klant er zelf niet om vraagt gewoon niet uitgevoerd.
Probeer überhaupt maar eens een partij te vinden die over de hele breedte structureel onderhoud wil uitvoeren, zonder terug te moeten vallen op duistere klusbedrijfjes, die je per klus wel overbetaald willen helpen. Voor structureel onderhoud is nauwelijks iemand te vinden; zit je met een gebrek of storing dan kun je het eveneens schudden. Er zijn niet zoiets als onderhoudsaannemers, waarbij je een contract kan afsluiten, zodat die bedrijven zorgen dat je huis en tuin preventief wordt onderhouden. Ze zijn er simpelweg niet.
De vaklui worden gekaapt door aannemersbedrijven die nieuwbouw- en verbouwprojecten doen. Die hebben geen boodschap aan een particulier; die hebben langlopende afspraken met die aannemers en geen zin in een hoop administratieve rompslomp. Ik heb ooit onze keuken laten verbouwen door een aannemer. Dat ging prima. Op het laatst moesten er wat onvoorziene elektrische aanpassingen worden gedaan. Binnen twee uur was een plaatselijke elektricien aan de slag.
Een paar weken later had ik los van deze klus een ander elektrisch probleempje. Ik dacht: ik bel die elektricien. Die zei dat hij geen tijd had de komende maanden. Het is nu vier jaar verder. Tja.
Heb je een huurhuis, dan gaat het allemaal een stuk simpeler. Je belt de woningbouwcorporatie en die stuurt een opzichter en daarna een uitvoerder.
Bij de woningbouwcorporaties is onderhoud namelijk wel geregeld. Die treden op als aannemer en worden door regelgeving, huurdersverenigingen en bovendien ook door zichzelf hierop scherp gehouden. Preventief onderhoud is immers goedkoper dan achteraf alles moeten vervangen, als je te laat bent.
Waarom lukt dit dan niet als je particuliere huiseigenaar bent? Blijkbaar niet interessant.
Een groot voordeel voor onderhoudslieden zou zijn dat je niet hoeft te zoeken naar clientèle. Heb je eenmaal klanten, dan kun je ze voor de komende jaren inplannen en hoef je dus nauwelijks iets aan marketing te doen. Je kunt alles vooraf plannen en stress is er nauwelijks. Een gat in de markt zou ik zeggen. Waarom is het er dan niet?