Verkeer Heistraat: meerderheid raad kiest voor ‘bundeling Noord’

Foto:

De meerderheid van de gemeenteraad vindt de zogeheten ‘Bundeling Noord’ een goede oplossing voor de verkeersproblematiek van de Heistraat. Daarbij komt ter hoogte van het Vruchtenparadijs een brug over het kanaal die vervolgens aansluit op Tichelrijt.  Een motie van het Democratisch Podium om te kiezen voor Bundeling Zuid kreeg alleen de steun van het CDA en werd dus verworpen. Bij Bundeling Zuid komt er ook een brug over het kanaal, maar die ligt veel verder richting Oosterhout. Van de oplossing die nu gekozen is , gaan vooral de bewoners van de Doelstraat, het Vruchtenparadijs, Ken en Geniet en bijenvereniging Ambrosius last krijgen.

Ommezwaai
Het Democratisch Podium was zeer verbaasd over de ‘ommezwaai’ die het College gemaakt heeft. ’Jarenlang hebben wij unaniem gekozen voor Zuid en nu is het ineens Noord geworden. Wat is er misgegaan? , zo vroeg Martin Montens zich af, om vervolgens zelf het antwoord te geven. ‘Gaandeweg het onderzoek is een stortplaats ontdekt, lezen we in de raadsinformatiebrief. Maar die stortplaats stond al lang op de ‘Stortplaatsenkaart van de provincie Noord Brabant’ en was dus bekend. Voor sanering wordt 13 miljoen gerekend, maar waar is dat bedrag op gebaseerd? Het is zonder onderbouwing toegerekend aan Bundeling Zuid. Wij als raad hebben sterk gekleurde varianten voorgeschoteld gekregen want de uitkomst moest zijn Bundeling Noord. Er lijken hier andere belangen mee te spelen’.

Schade aan milieu
De andere partijen hadden niet veel zin er nog veel woorden aan vuil te maken. ‘Uw motie is vooral gebaseerd op die stortplaats, maar die is helemaal niet relevant, zo kaatste VVD-woordvoerder Pieter Brooijmans de bal terug. ‘ De keuze voor Noord is gemaakt omdat die minder schade toebrengt aan natuurgebied dan Zuid. De Milieu Effect Rapportage heeft ook uitgewezen dat Noord de beste variant is. U geeft een volstrekt verkeerde voorstelling van zaken en wil kennelijk geen oplossing’.

Brug in de achtertuin
Die opmerking schoot het DP en CDA duidelijk in het verkeerde keelgat.  ‘Wij willen echt wel een oplossing maar de MER is nog niet eens vastgesteld. Hoe kunt u dan daarop uw keuze baseren?’ vond André Vonk van het CDA.  En Martin Montens: ‘Wij willen een oplossing die goed is voor Oosterhout en Dongen en niet alleen voor Oosterhout. Het gaat ons zeker niet alleen om de vuilstort maar vooral om de bewoners in West 1 en 2 en de Doelstraat. Voor hen neemt de geluidhinder toe en ook de luchtkwaliteit wordt er niet beter op. De bewoners van de Doelstraat krijgen bovendien de op- en afrit van de nieuwe brug in hun achtertuin geschoven. Zuid was en is de beste oplossing’, zo concludeerde hij voor zichzelf.

Waarom Noord?
Wethouder Van Beek wilde nog wel een keer uitleggen waarom Bundeling Noord in beeld is gekomen. ‘Er is de laatste jaren iets veranderd in de waardering voor de natuur. Je bent nu verplicht om te kiezen voor de oplossing die het minste schade toebrengt aan de natuur en dat is Bundeling Noord. De MER is overigens wel gereed. Hij heeft ook ter inzage gelegen, maar daar hebben weinig mensen gebruik van gemaakt.’ De andere partijen konden zich goed vinden in de voorgestelde oplossing en vertrouwden erop dat de wethouder in goed overleg met de omwonenden naar oplossingen zoekt om de nadelen zoveel mogelijk in te perken. ‘Een weg aanleggen is nergens ideaal, maar wij vertrouwen erop dat de wethouder er alles aan zal doen om voor de benadeelden een goede oplossing te vinden’, zo verwoordde Mieke Breugelmans.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen