BP stuit op weerstand van pomphouders

Foto: Tankpro.nl

Al sinds enige weken zijn de pompen bij het BP tankstation aan de Middellaan afgesloten. Onvrede over een nieuwe exploitatievorm, waartoe het Britse olieconcern de pomphouders wil bewegen, is de oorzaak van de patstelling. Pomphouder Henny Vlasveld is dusdanig ontevreden over de voorstellen die BP hem heeft gedaan voor een nieuw contract, dat hij besloot de nog openstaande rekeningen niet meer te betalen. Ook andere ondernemers zijn niet te spreken over de handelswijze van de Britten.

De oliemaatschappij voert al enkele jaren een beleid waarin feitelijk geen ruimte is voor zogemnaamde CoDo-stations (company owned, dealer operated), waarbij BP eigenaar is van de vestiging en de pomphouder de exploitant is. De BP vestiging in Dongen is een voorbeeld van zo’n constructie. BP wil dit en andere stations omzetten naar een zogeheten ’hard-franchise’-exploitatievorm, ook wel CoFo genoemd, of worden omgebouwd naar onbemand. Verschil is dat ondernemers als franchiser minder te zeggen hebben over de gang van zaken op het station.

Daar zijn niet alle betrokken CoDo-exploitanten blij mee. Hennie Vlasveld is één van de ondernemers die om die reden in onmin leeft met BP. De ondernemer heeft het tankstation aan de Middellaan al vele jaren. Onlangs liep zijn contract met BP af. ”In de besprekingen voor een nieuw contract hebben ze dusdanige voorstellen gedaan dat we er absoluut niet mee akkoord konden gaan”, antwoordt Paul Vlasveld, zoon van de pomphouder, op vragen van het Tom van Gurp van Tankpro, het vakblad voor tankstations. “Ook zijn de concurrentie en brandstofmarkt in z’n geheel de afgelopen tijd enorm veranderd. We willen de ruimte om daar op in te spelen en hebben daarom meerdere keren aan de bel getrokken bij BP. Maar ze gaven nooit thuis.”

Brandstof
Door deze ontwikkelingen is er na tientallen jaren een kink in de kabel gekomen voor wat betreft de samenwerking. Vlasveld betaalt de rekeningen niet meer, waardoor BP geen brandstof meer levert. Het voorterrein is inmiddels al een paar weken afgesloten. Alleen de shop is nog open. ”We hebben lang geprobeerd om er met de maatschappij uit te komen, helaas tevergeefs. We draaiden de afgelopen tijd al verlies en als we de nieuwe voorwaarden zouden accepteren, zou dat zeker niet veranderen. Daarom hebben we besloten om te stoppen met betalen. Als je de rekeningen blijft voldoen, gaat er niets veranderen. Met deze actie willen wij hen dwingen een duidelijk standpunt in te nemen over de toekomst van het station.”

Franchiser
Wat Vlasveld nog het meest steekt is het feit dat een onbemande BP vestiging in Oosterhout, op 5 kilometer afstand, de brandstof veel goedkoper verkoopt. ”Dat station verkoopt benzine en diesel voor een lagere prijs dan wij kunnen inkopen”, vertelt Vlasveld. “We worden zwaar beconcurreerd door onze eigen leverancier.” ”Het is slikken of stikken. We zijn ook niet de enige die dit overkomt. Ik hoor verhalen van collega’s die in dezelfde situatie zitten. Ook zijn er ondernemers die nu geen station meer hebben, omdat ze de strijd tegen BP hebben verloren. Ze spelen het heel hard. We willen dit probleem graag op een redelijke en nette manier oplossen, maar dat lukt op deze manier niet.”

Tankstation
Eén van de ondernemers die inmiddels geen station meer heeft, is Peter Smits. Hij was exploitant van het inmiddels onbemand geworden BP-station in Oosterhout, dat nu de vestiging van Vlasveld beconcurreert. Hij werkte bijna dertig jaar lang met de groene formule, nadat hij het tankstation in de jaren tachtig overnam van zijn vader. Ook Smits was jarenlang onder een CoDo-constructie werkzaam. De laatste vijf jaar was hij echter franchiser. ”Maar toen het einde van het contract naderde, kreeg ik een brief in de bus van BP. Daarin stond dat mijn contract niet werd verlengd, zonder dat er overleg had plaatsgevonden. Dat deed pijn na 29 jaar. Ik heb toen negen man personeel moeten ontslaan.”

BP
BP wil niet reageren op de kritiek. ”De zaak met Vlasveld is onder de rechter. Tot de uitspraak is geweest, kunnen wij geen mededelingen doen”, aldus een woordvoerder van het bedrijf.

Met dank aan Tom van Gurp (www.tankpro.nl)

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen