Zo zorg je als ondernemer dat klanten je bedrijf weten te vinden

Foto: Lavista relatiegeschenken

Ingezonden Zelfstandig ondernemer zijn is een droom voor velen. Niet meer afhankelijk zijn van een baas, je eigen plan trekken, je eigen tijd indelen.

Maar naast deze voordelen heeft zelfstandige zijn ook veel nadelen. Het belangrijkste nadeel is dat je nooit zeker bent van je inkomen. Zeker in het begin kan het lastig zijn om genoeg te verdienen. Als je het geluk hebt dat je een parttime baan in loondienst hebt is dat misschien niet zo’n probleem. Maar als je direct van je bedrijf moet leven dan kan dat leiden tot grote zorgen. Een goede promotie is dan ook erg belangrijk.

Zorg voor een goede voorbereiding
Voordat je een bedrijf start is het belangrijk om research te doen. Is er een markt voor wat je wilt gaan doen? Is er een kans dat je genoeg opdrachten krijgt? Natuurlijk heb je geen glazen bol, maar als de prognose goed is dan heb je een goede kans dat je bedrijf zal slagen. Promotie is daarbij ook heel belangrijk. Je kunt promotie materiaal laten maken dat je uitdeelt bij de opening van de zaak. Je kunt aanstekers bedrukken maar ook balpennen zijn erg populair. Ook de aankleding tijdens de opening kun je personaliseren, bijvoorbeeld met een bedrukte vlaggenlijn of met ballonnen met het logo van je bedrijf. Zorg dat je er een aantal achter de hand hebt om uit te delen als er ook kleine kinderen bij de opening aanwezig zijn.

Online promotie
Het internet is niet mee weg te denken uit ons leven. Behalve BIC aanstekers bedrukken ter promotie moet je er ook voor zorgen dat klanten je online weten te vinden. Bouw een degelijke website of besteed dit uit aan een professional. Een website moet toegankelijk en duidelijk zijn. Een bezoeker moet er snel zijn weg kunnen vinden zonder lang te moeten zoeken. Een duidelijk menu is dus essentieel. Kies ook voor een duidelijk en goed leesbaar lettertype. Krulletters zijn echt voorbehouden voor kerstkaarten. Zorg er ook voor dat de informatie op je website volledig, juist en up-to-date is. Vermeld ook altijd contactgegevens zodat bezoekers contact met je op kunnen nemen als ze vragen hebben of een offerte willen aanvragen.

Bepaal je doelgroep
Als bedrijf richt je je bij voorkeur op een specifieke doelgroep. Jongeren, gezinnen met baby’s en peuters, hoger opgeleiden of mensen met een koopwoning. Daar kun je dan je marketing op afstemmen. Het heeft immers geen zin om te investeren in doelgroepen die niet in jouw diensten of producten geïnteresseerd zijn. Door specifiek te adverteren en te promoten kun je het budget dat je daarvoor beschikbaar hebt zo efficiënt mogelijk besteden. Je kunt een marketingstrategie laten opstellen door een professional als je hier zelf onvoldoende kennis van hebt. Maak daarbij dan wel duidelijke afspraken over het te besteden budget en de te zetten stappen. Jij bent immers als bedrijfseigenaar degene die de eindverantwoordelijkheid heeft.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen