De scholierenbuslijnen van en naar Curio Prinsentuin in Andel blijven ook na 1 juli 2025 rijden, zo heeft de provincie besloten.
Scholierenbussen Curio Prinsentuin
De provincie past met dit besluit de eerdere plannen voor het openbaar vervoer in West-Brabant aan. Gedeputeerde Suzanne Otters-Bruijnen: “We hebben goed naar alle opmerkingen en adviezen geluisterd. Naar de lijnen naar Andel hebben we nog eens goed gekeken en daar een passende oplossing voor gevonden.“ In het definitieve plan wordt de toekomstige vervoerder verplicht om in elk geval tot en met 2028 te zorgen dat de school bereikbaar blijft met het openbaar vervoer bereikbaar. Leerlingen blijven dus ook in de toekomst een vrije keuze houden in het voor hun best passende onderwijs.
Veilige leeromgeving
Curio bestuursvoorzitter Rob Neutelings is ontzettend blij met het besluit. “Wat ben ik trots op alle leerlingen en medewerkers van Curio Prinsentuin Andel die luid en duidelijk hebben laten weten dat de scholierenbuslijnen moeten blijven. Tot in Den Haag aan toe hebben ze hun punt gemaakt. En gelukkig heeft dat, samen met de door de gemeenten ingediende zienswijzen, beweging gebracht in een besluit dat vast leek te staan. Curio Prinsentuin Andel geeft leerlingen extra aandacht en begeleiding in hun vmbo-opleiding. Ook de reis naar school moet voor leerlingen veilig zijn. Ik ben enorm blij dat ook onze toekomstige leerlingen het onderwijs kunnen krijgen die ze verdienen.”
Diverse acties
De schok was groot toen Curio in het najaar van 2022 ontdekte dat de scholierenlijnen van en naar de vmbo-school Curio prinsentuin Andel op losse schroeven kwamen te staan. Wat de provincie betreft was de toekomstige aanbieder van het openbaar vervoer in Brabant niet verplicht scholierenlijnen te laten rijden. Dat zou funest zijn voor 75% van de 623 leerlingen van de school. Curio kwam daarom op allerlei manieren in actie. Zo werd er een petitie die ruim 3.000 keer is ondertekend aangeboden aan gedeputeerde Suzanne Otters-Bruijnen. Ook gingen er een afvaardiging naar Den Haag om dezelfde petitie onder de aandacht te brengen van de Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat. Hun acties bleven niet ongemerkt. De kwestie leidde tot Kamervragen van onder andere BBB en D66.