Mijmeringen: ‘Moeders auto’s laten ontwerpen’

Foto:

‘Mijmeringen’ is een wekelijkse column van Dongenaar Rinus Krijnen.

Moeders auto’s laten ontwerpen
Een tijdje terug werden vier mensen gedood door een jonge mannelijke automobilist die met zijn snelle Duitse huurauto op een voorrangsweg reed en met meer dan drie keer de toegestane snelheid zich in de auto van de slachtoffers boorde. De relatief jonge bestuurder bleef ongedeerd. Dan zou je denken dat zo’n automobilist zich schuldig zou moeten voelen. Tijdens de rechtszaak vertelde de advocaat van de chauffeur– een telg uit de beruchte advocatenfamilie Moszkowicz – doodleuk dat de vrouw voorrang had moeten verlenen en dat zijn cliënt dus onschuldig was en in onmiddellijke vrijheid gesteld moest worden.

Iedereen weet vanuit zijn verkeerslessen dat je mogelijk wel voorrang hebt, maar dat voorrang nemen toch iets anders is. De snelheidsduivel en zijn advocaat gaan volledig voorbij aan het feit dat de tegenpartij door de hoge snelheid niet kan inschatten dat er nog voldoende tijd is om over te steken op de kruising. Zonder een traan te laten wordt de bestuurster van de auto van de slachtoffers door deze boeven als de schuldige naar voren gebracht. Nog net niet kwam de advocaat met een claim om de ellende van zijn cliënt te compenseren.

In mijn ogen is dit de wereld op zijn kop. Ik ben geen rechter of jurist, maar ik vind dit feit moord met voorbedachte rade. Verzachtende omstandigheden zijn er totaal niet. Had de scheurneus in een Fiat Panda gereden, dan was dit ongeluk nooit gebeurd. De veroorzaker had zich dus willens en wetens voorzien van een potentieel moordwapen. Ook de bedoelingen waren klip en klaar. Zo hard mogelijk rijden met die gehuurde bak. Schijt aan de medeweggebruikers en de risico’s. Het geeft aan dat het brein van deze jonge mannelijke bestuurder nog niet volgroeid is en is blijven steken in een puberaal stadium waarbij men op geen enkele manier risico’s goed kan inschatten en vindt dat men altijd in zijn recht staat. En je zou denken dat zijn advocaat -met een jarenlange opleiding en hopelijk toch een goed verstand- ook het standpunt van de brokkenpiloot weg zou moeten honen. Niets van dit al.

En dat is de reden dat ik vind dat auto’s ontworpen moeten worden door moeders. Ondanks dat ik hierbij volledig voorbij ga aan genderneutraliteit of inclusieve denkbeelden, ben ik van mening dat moeders veel praktischer en logischer denken over de alledaagse dingen. Ze zijn geharnast doordat ze veelal de zorgtaken toebedeeld krijgen of naar zich toetrekken en beseffen veel beter wat risico’s in het leven zijn. Moeders zien overal gevaar. Zeker als de kinderen in de buurt zijn. En een auto is een alledaags ding. Moeders hebben niets met een penisverlengend apparaat op vier wielen dat een moordwapen is in de verkeerde handen. Mijn stelling is dat wanneer er geen auto’s waren die veel te hard kunnen rijden er ook geen ongelukken kunnen gebeuren doordat er veel te hard gereden wordt. Een auto is – zeker in het drukke verkeer geen racewagen en ons wegenstelsel met minimaal elke twee kilometer een afslag leent zich totaal niet voor hoge snelheden.

Als moeders auto’s zouden ontwerpen zouden er praktische, mooie, comfortabele, duurzame en zuinige voertuigen worden geschapen. En als het kan nog goedkoop ook. Want als je geen super powerpacks en daarop afgestelde carrosserieën, onderstellen, remmen en veringen zou hoeven te ontwerpen is een auto lichter, zuiniger en goedkoper. Dat zijn allemaal eigenschappen waar we in onze hedendaagse duurzame wereld juist op zitten te wachten.

De politiek heeft ook boter op het hoofd. Eerst de maximale snelheid verhogen naar 130, dan als excuus voor de stikstofuitstoot weer deels terugbrengen naar 100 en nauwelijks enkele beperking leggen op de specificaties van nieuwe auto’s, behalve op de uitstoot. Ja, er is sinds juli een snelheidsbegrenzer -de ISA- verplicht in nieuwe auto’s, maar dat is eigenlijk niet veel meer dan een waarschuwingssignaal aan de bestuurder dat je te hard rijdt. Dat had je zelf ook al kunnen zien op de snelheidsmeter. Daar heb je geen ISA voor nodig. Weer zo’n typische vroem-vroem-maatregel, gebracht met een hoop bombarie, waar niemand iets mee opschiet en wat niets toevoegt aan de veiligheid of milieu. Geen kilo stikstof of uitstoot van fijnstof wordt er minder uitgestoten. De auto’s worden met ISA niet energievriendelijker, lichter of duurzamer. Als moeders de auto’s hadden ontworpen zou dit toch anders liggen en was een ISA al helemaal niet nodig.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen