Ingezonden Tijdens corona zijn dienstverlenende sectoren hard geraakt en voor sommigen betekende het het einde van hun zaak. Voor anderen was het klimmen uit een diep dal.
Kappers, pretparken, horecagelegenheden; alles moest een tijd op slot en deze maatregel bracht de inkomsten direct terug tot nul. Daartegenover stond dat vaste lasten van een pand of energiekosten door bleven lopen. Horecazaken die de periode van de pandemie hebben overleefd, staan ook nu weer voor een bijzondere uitdaging.
Andere oorzaken teruglopende cijfers horecapersoneel
De vraag naar personeel in de dienstverlenende sector is namelijk nog steeds vele malen groter dan het aanbod. Waar ligt dat aan? Vroeger kozen veel studenten automatisch voor de horeca om een zakcent bij te verdienen of hun studie te betalen. Werken in de avonduren was goed te combineren met overdag studeren. Wat is er dan veranderd?
Door corona hebben veel mensen het telewerken ontdekt en dat heeft ook een belangrijke groep (potentieel) horecapersoneel ontdekt. Van thuis uit online bepaalde diensten verstrekken – in de rol van personal assistent, copy writer of vertaler – bracht een aantal voordelen met zich mee. En twee van de voornaamste voordelen was een beter salaris en meer controle over je eigen planning hebben.
Oplossingen voor horecaondernemers in Dongen en omgeving
Nou kun je bij de pakken neerzitten of de koe bij de horens pakken. Dat laatste scenario is voor elke ondernemer een soort tweede natuur en dus denk je in oplossingen in plaats van onmogelijkheden. Heb je je bestaande netwerk al geraadpleegd en levert een prikkertje bij de supermarkt niks op? Schakel dan een
uitzendbureau horeca in.
Voordelen van personeel via een horeca uitzendbureau inhuren
Het voordeel hiervan is dat je als ondernemer je aandacht voor de volle honderd procent bij je core business kunt houden en dat het uitzendbureau de juiste kandidaat voor jouw horecazaak zoekt. Een tweede voordeel is dat het om zowel vast als tijdelijk horecapersoneel gaat. Je kunt er dus zelf in de drukkere perioden van het jaar – carnaval, Koningsdag, de zomermaanden en de kerstperiode – voor kiezen om flexibel personeel in te zetten op dit soort momenten.
Een laatste en zeker niet onbelangrijk voordeel, is dat de training van het horecapersoneel al verzorgd is. Je krijgt dus geen medewerker op de eerste dag die van toeten noch blazen weet. De basisvaardigheden en juiste servicegerichte houding zitten er al in. Nu hoef je alleen specifieke informatie over jouw horecazaak nog te delen!
Foto: unsplash.com