Nachtvervoer voor jongeren van de baan

31 mei 2017, 17:05 Nieuws
robh

Nachtvervoer voor Dongense jongeren van de uitgaansgebieden in Breda en Tilburg naar Dongen is van de baan. Overleg hierover van de gemeente met diverse partijen heeft niets opgeleverd. Nachtvervoer zou de jongeren zelfs meer gaan kosten dan ze nu kwijt zijn aan een reguliere taxi. Deze conclusie trekt het College nadat een afvaardiging van de gemeenteraad gesprekken heeft gevoerd over de verschillende mogelijkheden.

Vorig jaar november diende het CDA een motie in om de mogelijkheden voor nachtvervoer te onderzoeken. De motie werd aangenomen maar daarbij werd meteen aangetekend dat het mogelijk maken van nachtvervoer de gemeente niks mag kosten. Het CDA had het idee om nachtvervoer vanuit Breda en Tilburg naar Dongen te organiseren op drie nachten: donderdag, vrijdag en zaterdag en wel om 1.30 uur en om 3.30/4.00 uur. Daarbij ging men uit van zo’n 40 à 50 belangstellenden.

De werkgroep van raadsleden heeft drie mogelijkheden onderzocht: vervoer door Arriva, de busmaatschappij in deze regio, vervoer door een particuliere vervoerder en als laatste aansluiting op het bestaande nachtnet of nightliner. Alleen de Van der Wou groep heeft als particuliere vervoerder gereageerd.

Van Arriva en de provincie (voor de nightliner) verwacht de gemeente niets, want ‘soortgelijke vragen van andere gemeenten aan Arriva en de provincie hebben in het verleden niet geleid tot positieve reacties’, zo laat het College in een raadsinformatiebrief weten.

Bovendien is op 11 mei bekend gemaakt dat de proef met nachtbussen in Brabant vervroegd is stop gezet, omdat er te weinig animo voor was. Vanaf 1 juli rijden er nu geen speciale nachtbussen meer.

Als de Van der Wou Groep het nachtvervoer zou gaan uitvoeren, dan zou een enkele rit Breda/Tilburg naar Dongen € 15,- gaan kosten, zo heeft het bedrijf berekend. Dat is ongeveer gelijk aan de prijs per persoon, die je voor een reguliere taxi betaalt.

De Van der Wou Groep denkt dat jongeren geen € 15,- over hebben om vanuit de stad en op een vast tijdstip de bus naar huis te nemen, omdat ze voor dat geld eigenlijk al genoeg mogelijkheden hebben om thuis te komen, en dan nog wel op een zelfgekozen tijdstip. Zo kost een taxi voor maximaal 4 personen € 45,- en voor een taxibus voor maximaal 8 personen betaal je € 58,- . Omgerekend per persoon is dit goedkoper dan structureel nachtvervoer.

Conclusie van het College is dat het niet mogelijk is een vorm van nachtvervoer te regelen, dat de gemeente niets kost. En dus blijft alles zoals het nu is.

Door: Bernadette Klerx