
Deze week laat Fotoclub Dongen een zwart-wit foto van Corry van der Rijken-Boons zien. Zij heeft die opname gemaakt in het museum Fenix in Rotterdam.
Dit is een vrij “jong museum” en nog niet zo bekend onder de mensen. Laat ik eerst iets over dit museum vertellen en daarna de foto van Corry bespreken.
Vrijdag 16 mei 2025 opent Fenix, het nieuwe kunstmuseum over migratie. Gevestigd in de San Franciscoloods (1923), ooit de grootste op- en overslagloods ter wereld, die staat op dé kades van vertrek en aankomst in de stad Rotterdam. Kades waar voor miljoenen mensen een nieuw leven begon. Op weg naar de Verenigde Staten of Canada of aangekomen vanuit China, Kaapverdië en Griekenland. Fenix geeft ruimte aan meer dan honderd kunstenaars, afkomstig uit alle continenten, die laten zien dat migratie tijdloos en universeel is. Onder hen zijn Rineke Dijkstra, Shilpa Gupta en Yinka Shonibare te zien maar ook een nieuw portret van Erasmus door Hans Holbein. Naast de internationale kunstcollectie is straks Het Kofferdoolhof en de documentaire fototentoonstelling The Family of Migrants te zien. Het grootste kunstwerk en de blikvanger van Fenix is de Tornado. In het hart van het gebouw voegde architect Ma Yansong de Tornado toe.Hij kreeg de opdracht als eerste Chinese architect een ontwerp te maken voor een museum in Europa.Hij ontwierp een futuristische toevoeging aan de ruim honderd jaar oude loods: de Tornado. Een kunstwerk en uitkijkpunt in één. Twee trappen voeren met een zelf te kiezen route bezoekers naar een panoramadek boven het dak. Door de ronde vormen lijkt de Tornado in beweging te staan. Daarmee weerspiegelt het ontwerp de reuring en geschiedenis van de kades. Daar waar het leven van miljoenen mannen, vrouwen en kinderen een wending nam.
In de Tweede Wereldoorlog blazen Duitse troepen de kades op. De loods wordt zwaar getroffen. In 1948 verwoest een brand een deel van het gebouw. Net als de mythische feniks, verrijst de loods uit de as. Het gebouw wordt herbouwd, maar als twee afzonderlijke gebouwen. Deze krijgen de toepasselijke namen Fenixloods I en Fenixloods II.( www.fenix.nl )
Nu gaan we terug naar de foto van Corry.
Deze foto is dus gemaakt in het migratiemuseum Fenix in Rotterdam, maar wellicht zult U nu denken “Wat heeft deze foto nu met migratie te maken?”. Het is een zwart-wit foto en we zien op de foto GEEN mensen staan. Alleen een donkere ruimte met een raam waar licht door valt en een ladder met een schaduw op de muur. Voor Corry (en ook voor mij) allemaal symbolen die indirect te maken hebben met migratie. De keuze voor zwart-wit heeft uiteraard te maken met de donkere periode waarin migranten zich bevonden (en nog steeds bevinden). Het is een periode waarover zij niet graag willen praten; ze willen het zo snel mogelijk vergeten. Het feit dat er geen mensen op staan zou kunnen inhouden dat het op ALLE mensen betrekking kan hebben; overal op de wereld waren en zijn mensen (meestal uit nood) in beweging. En dan die ladder in een hoekje van een zaaltje. Het zou een kelder, een loods of iets dergelijks kunnen zijn met uitzicht door een raam: vrijheid? De ladder symboliseert mogelijk een vlucht; het leidde naar een klein luikje dat we niet zien. Is het een vluchtweg? Hoeveel migranten zouden graag ontsnapt zijn tijdens de grote reis die zij maakten? En ook nog op de dag van vandaag!
Een prachtige foto Corry, met heel veel symboliek. Laat de foto van jou voor iedereen een uitnodiging zijn om een bezoekje te brengen aan het museum Fenix in Rotterdam.
Bedankt voor je inzending.
Tot volgende week.
Bent U geïnteresseerd? Neem contact op met Henk van Roode: [email protected]





