Dongenaar bedenkt oplossing voor losse oplaadkabels elektrische auto's

17 feb 2020, 16:06 Nieuws
armand0
Jan Stads/Pix4Profs
Dongen was vanochtend landelijk in het nieuws. In de rubriek ‘Kritiek van Jan Publiek’ op Radio 1 was aandacht voor de problematiek rondom laadkabels voor elektrische auto’s.
Gemeenten worstelen hiermee, er is niet echt een oplossing. Wethouder Petra Lepolder hoorde het item en liet de redactie weten dat de oplossing al in Dongen ligt: een kabelgoottegel voor het opladen van elektrische auto’s. Deze tegel is er op initiatief van Armand Hermans gekomen. Ruud Jansen (projectleider Openbare Ruimte) legde contacten met een leverancier en stratenmakers. Inmiddels is er een proefmodel van een kabelgoottegel ontwikkeld. Deze tegel ligt als proef bij Hermans voor de deur.
armand1
Armand Hermans, in het dagelijks leven architect, woont aan de Julianastraat in een huis zonder eigen oprit. Zijn elektrische auto moet derhalve opgeladen worden terwijl deze op straat staat. De kabels lagen tot voor kort tijdens het laden op het trottoir voor de woning. "Daar moet een oplossing voor te bedenken zijn" vond Hermans, en hij bedacht anderhalf jaar geleden een betonnen kabelgoot waarin de kabel (onder twee rubberen flenzen) onzichtbaar en zonder overlast te veroorzaken, gelegd kan worden, terwijl de auto opgeladen wordt.
Samen met de gemeente Dongen werd een marktpartij gezocht (en gevonden) die mee wilde denken in de ontwikkeling en uitwerking van het idee. Sinds afgelopen december ligt een prototype voor het huis van Armand Hermans. "Maar van tevoren was de goot natuurlijk al uitgebreid getest op vorstbestendigheid en dergelijke" zegt Ruud Jansen, die meteen aangeeft dat de buitendienst ook betrokken is bij de ontwikkeling. "Zij kennen de praktijk en hebben nuttige tips gegeven voor wat betreft de afmeting van de goot."
armand2
Het appje van wethouder Lepolder aan radio 1 vanochtend heeft het project wat eerder dan gepland in de publiciteit gebracht. De fabrikant wil vooralsnog graag nog even anoniem blijven, omdat er nog een aantal technische en juridische stappen gezet moeten worden voor de kabelgoottegel in productie genomen kan worden.
Foto's: Jan Stads/Pix4Profs