In maart jl. werd ARTlab in het leven geroepen; een samenwerking van Het KunstPodium en Cambreur College die leerlingen een creatieve ontmoetingsplek biedt waar ze zich kunnen ontspannen met bijvoorbeeld tekenen en schilderen, zonder prestatiedruk. Sinds de start doen gemiddeld acht leerlingen van Cambreur College mee, die genieten van creatief bezig zijn zonder prestatiedruk.
ARTlab wordt begeleid door docent Jeroen Driessen die de nodige ervaring heeft met vergelijkbare open ateliers en ook een achtergrond als jongerenwerker heeft. Jeroen ziet de ontwikkeling en het zelfvertrouwen van de deelnemers aan ARTlab zichtbaar groeien sinds de start: “De deelnemers moesten eerst even aan elkaar en aan de vrije opzet van ARTlab wennen, maar dat is helemaal goed gekomen. Er is nu een sfeer van vertrouwen onder de leerlingen en ze voelen zich vrij om in de groep te vertellen over de kunst die ze maken en ook over de betekenis of achtergrond ervan. Ik merk ook dat de leerlingen het prettig vinden dat ze niet hoeven te presteren en zelf invulling mogen geven aan de artistieke lessen.”
Open karakter
Door het open karakter van ARTlab, is op verzoek van de leerlingen de spontane invulling ontstaan, dat ze eerst een halfuurtje uitleg over theorie krijgen - bijvoorbeeld schetstechnieken - en dat ze daarna vrij gaan tekenen. Tijdens dat proces ontstaan er spontane technische vragen die de kinderen aan Jeroen stellen.
Zich comfortabel voelen
De docent merkt ook dat de deelnemers het leuk vinden met medescholieren in contact te komen, terwijl ze hen normaal alleen van gezicht in de aula zouden kennen. “Het wordt nu echt gezellig rumoerig tijdens ARTlab”, aldus Jeroen. “Iedereen voelt zich comfortabel. Het is bijzonder wat de combinatie van vrijheid en artistiek bezig zijn, doet met kinderen. Ik merk dat ze er ook zelfvertrouwen door krijgen. ARTlab is nu een pilot en op dinsdag 1 juli a.s. is de laatste atelierles. Ik hoop van harte dat we in het najaar een vervolg kunnen geven.”