CDA wil onderzoek naar passantenhaven langs Wilhelminakanaal

Foto:

Is een passantenhaven aan het Wilhelminakanaal een goed idee voor Dongen? Op die vraag wil het CDA antwoord hebben.

De partij wil € 12.500 uittrekken om te onderzoeken of zo’n passantenhaven haalbaar en wenselijk is. Het CDA is al langere tijd voorstander van een haven. ‘Het kan de recreatieve en toeristische aantrekkingskracht van de gemeente versterken en het kan mogelijkheden voor werk en bedrijvigheid creëren,’ is de gedachte. Daarom heeft de partij een voorstel uitgewerkt dat in de gemeenteraad van 7 maart besproken wordt. Dan zal blijken of de andere politieke partijen net zo enthousiast zijn als het CDA.

Door: Bernadette Klerx

Ontwikkeling Kanaalzone Noord
Het plan is een voorzetje op de gebiedsvisie Kanaalzone Noord, waarmee het College volgend jaar aan de slag gaat. En dan is het handig als van tevoren al bekend is of een passantenhaven überhaupt kans van slagen heeft en wat de voor – en nadelen zijn. Het CDA wil dat in ieder geval tijdig in beeld hebben voordat de ontwikkeling van het hele gebied start.

Tijdelijke ligplaatsen
Een passantenhaven is een voorziening langs het water, speciaal bedoeld om een tijdelijke ligplaats te bieden aan pleziervaartuigen, jachten en boten van passerende watersporters en toeristen of voor schippers die op doorreis zijn. In de directe nabijheid zijn meestal horecagelegenheden, winkels of campings te vinden.
In de omgeving van Dongen zijn al passantenhavens in Waalwijk, Heusden en Etten-Leur.

Wilhelminakanaal interessante locatie
Een passantenhaven in Dongen zou in de ogen van het CDA zo’n 5 à 10 ligplaatsen moeten hebben. Aan beide zijden van de fietsbrug zijn geschikte locaties te vinden. Bovendien is een plek aan het Wilhelminakanaal interessant omdat er een directe verbinding is met andere gemeentes door bijvoorbeeld het snelfietspad, dat aangelegd gaat worden. En ook het centrum van Dongen is op loopafstand te bereiken, legt het CDA uit.

Positief voor toerisme en lokale economie
In het voorstel wijst de partij ook nog op successen in andere gemeenten. ‘Passantenhavens hebben in andere gemeentes een positief effect op de lokale economie en op de recreatie en het toerisme. Dit kan ook voor Dongen het geval zijn, meent het CDA. ‘Dongen ligt immers aan het Wilhelminakanaal, een belangrijke verbinding tussen Noord en Zuid-Nederland en tevens een belangrijke verbinding voor diverse recreatieve vaarroutes. Een passantenhaven is een aantrekkelijke tussenstop voor recreanten.’ Maar of dit ook daadwerkelijk voor Dongen geldt, moet uit het haalbaarheidsonderzoek naar voren komen.

Kortweg gezegd moet het onderzoek dus antwoord geven op de vraag of een haventje haalbaar is, of het een extra meerwaarde heeft voor de Dongense gemeenschap en wat het gaat kosten. Want de aanleg van een passantenhaven ‘vraagt een investering van de gemeente’, beseft ook het CDA. Maar aan de andere kant kan het ook juist een impuls geven aan de financiën’, voegt ze daar meteen aan toe. In de raadsvergadering van 7 maart zal duidelijk worden of D66, Volkspartij Dongen, Ouderenpartij en VVD het enthousiasme en de ideeën van het CDA delen.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen