Effectieve marketing? Zo doe je dat!

Foto: Freepik.com

Ingezonden De zakelijke wereld is continu in beweging en bedrijven blijven streven naar beterestrategieën en resultaten.

Het begrijpen en toepassen van de basis van marketing is hierbij cruciaal. Zowel voor beginnende als ervaren ondernemers is dit erg belangrijk. In deze blog delen we verschillende aspecten die onmisbaar zijn binnen effectieve marketing. Met deze praktische inzichten wordt het makkelijker om een succesvol bedrijf te blijven in een
competitieve markt.

Wat is je doelgroep?
Een belangrijke eerste stap in effectieve marketing is het achterhalen en bepalen van je doelgroep. Het kan zijn dat je doelgroep erg breed is, maar waarschijnlijk is er wel een overeenkomst tussen verschillende klanten. Zorg ervoor dat je marketing werkt bij deze klanten. Dit doe je door te onderzoeken wat je doelgroep interessant vindt en wat ze motiveert. Wanneer je begrijpt hoe je doelgroep precies in elkaar zit, weet je ook goed hoe je met ze kunt communiceren en hoe je relevante en gerichte boodschappen kunt creëren. Neem daarom goed de tijd om na te gaan welke aspecten van je diensten of producten aanslaan bij je klanten. Zo weet je niet alleen welke producten of diensten bij je klanten in trek zijn, maar ook ben je op deze manier in staat om effectievere marketingcampagnes te ontwikkelen. Zo leg je uiteindelijk de basis voor langdurige klantrelaties.

Wees online aanwezig
Als je ondernemer bent en een bedrijf hebt, is een sterke online aanwezigheid meer een vereiste dan een optie. Tegenwoordig is alles en iedereen online te vinden en het is dan ook belangrijk om daarop in te spelen. De zakelijke wereld is bovendien dynamisch en er zijn continu nieuwe ontwikkelingen die zich voordoen. Het is fijn om een stabiele basis en een vaste formule voor je bedrijf te hebben, maar des te belangrijker is om mee te blijven bewegen met de maatschappij en de behoeften van je doelgroep. Potentiële klanten zoeken namelijk online naar informatie en je wilt natuurlijk dat ze bij jouw bedrijf terechtkomen. Zorg er daarom als eerste voor dat je website goed geoptimaliseerd is. Dit kan door middel van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Daarnaast is aanwezigheid op social media ook onmisbaar. Weet je niet hoe je je merk het beste kunt laten zien en hoe je volgers kunt verzamelen? Je kunt dan bijvoorbeeld koffiebekers laten bedrukken met daarop de naam van je bedrijf en de naam van de sociale media accounts waar je actief op bent. Geef deze cadeau aan je personeel en aan klanten, zodat je op deze manier je following kunt
opbouwen.

Versterk je zakelijke connecties
Naast dat je met effectieve marketing je doelgroep wilt bereiken en nieuwe klanten wilt aantrekken, wil je je huidige klanten natuurlijk ook behouden. Wanneer je gefocust bent op het bereiken van nieuwe klanten, kan het zijn dat je je niet genoeg bezighoudt met huidige klanten. Daarom is het belangrijk om unieke acties aan te bieden aan terugkomende klanten. Laat bijvoorbeeld een koffiebeker to go bedrukken, maar ook pennen en andere artikelen met jouw bedrijfsnaam en -logo. Door vaste klanten te belonen met relatiegeschenken en speciale kortingen, weet je zeker dat je een groot en loyaal klantenbestand opbouwt.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen