Zo verhoog jij als winkelier je omzet

Foto: Pixabay/Tumisu

Ingezonden Ben jij eigenaar van een fysieke winkel, dan weet je natuurlijk als geen ander hoe lastig het soms is om te zorgen voor voldoende omzet. Vooral wanneer je pas begint of een beperkte hoeveelheid ruimte hebt, is het extra belangrijk om er alles aan te doen om het maximale eruit te halen.

Op het moment dat we het dan hebben over het verhogen van de omzet, dan denken de meeste mensen direct aan meer bezoekers en dus meer klanten. Toch is dit niet altijd het geval. Wist je namelijk dat een goede eerste stap, het verhogen van de gemiddelde orderwaarde van je bestaande klanten? Natuurlijk zijn er veel meer opties, die we graag in dit artikel met je willen bespreken.

Verleid je klanten met een kassakoopje
Je kent het wel, je loopt in de winkel, je hebt inmiddels alles gevonden wat je zocht en loopt rustig naar de kassa om vervolgens af te rekenen. Tijdens het lopen naar de kassa, valt je oog ineens op de display die op de toonbank staat, met bijvoorbeeld een heerlijke nieuwe parfumlijn of een verfrissend drankje in het geval je net je auto hebt getankt. Veel mensen zullen dit negeren, maar er is altijd een percentage die zich laat verleiden tot het doen van deze extra aankoop. Voor jou als winkelier dus de perfecte manier om je omzet op een redelijk laagdrempelige manier te verhogen. Stel dat je iedere dag 50 klanten hebt en van die 50 klanten, nemen er 4 het product mee, dan is dit iedere maand toch al snel 100 extra verkopen. Denk er dus eens over na om een opvallende toonbank display van kunststof te laten maken, zodat je iedere klant probeert te verleiden tot het doen van een extra impulsaankoop.

Stapelkorting
Wanneer je regelmatig in een kledingwinkel te vinden bent, is de kans vrij groot dat je vooral tijdens de opruiming allerlei verschillende acties voorbij ziet komen. Een actie die het altijd goed doet en ook aantoonbaar zorgt voor meer omzet, is de welbekende stapelkorting. Dit houdt in dat je bij 1 product 10 procent korting krijgt, bij 2 producten 20 procent en bij aankoop van 3 producten maar liefst 30 procent korting krijgt. Dit is voor veel mensen vaak net de trigger om iets mee te nemen wat ze eigenlijk niet direct nodig hebben of waar ze bij de reguliere prijs zo voorbij hadden gelopen. Je kunt er zelfs een speciale display voor laten maken, zodat je het extra laat opvallen. Aan te raden is wel, dat wanneer je een keten hebt met tientallen of zelfs honderden filialen, een prototype te laten maken. Een kunststof prototype laten maken zorgt er namelijk voor dat je alles tot in detail kunt finetunen, voordat je de massaproductie daadwerkelijk start.

Spaar- en puntensysteem
Wij als echte Hollanders willen het liefst overal en altijd korting. Een spaar- en beloningssysteem werkt daarom vandaag de dag nog altijd ontzettend goed. Zo kun je de klant bij iedere uitgegeven euro bijvoorbeeld een punt geven en bij 100 punten 5 euro korting geven. Belangrijk is wel dat je het laagdrempelig houdt, zodat ook de klanten die wat minder uitgeven, de kans hebben op leuke kortingen. In het verlengde van het spaarsysteem, kun je klanten bijvoorbeeld ook iedere 2 tot 3 maanden een kortingsbon toesturen, zodat je ze even weer triggert tot het doen van een eventuele uitgave.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen