Raad blij met woningbouw Noorderbunder; omwonenden vrezen verkeersoverlast en beperking woongenot

Foto:

De gemeenteraad is blij dat de realisatie van de Noorderbunder, de nieuwe woonwijk tegenover de Noorderlaan, weer een stap dichterbij is gekomen.

Als alles meezit, kan nog dit jaar de eerste schop in de grond. De Noorderbunder biedt plaats aan maximaal 300 woningen. Gisteren besprak de raad het bestemmingsplan. Maar niet alle omwonenden zijn onverdeeld gelukkig met de Noorderbunder. Dat bleek uit de betogen van twee insprekers namens de bewoners van Noorderlaan 87 t/m 107. Zij vrezen verkeersoverlast, extra parkeerdruk, en zien de bouw van twee appartementencomplexen als een aanslag op het woongenot. De raad voelde wel mee met de insprekers en had ook wel begrip voor hun bezwaren, maar koos uiteindelijk voor het algemeen belang en dat is bouwen, bouwen, bouwen.

Door: Bernadette Klerx

Nieuwe woonvormen
De Noorderbunder moet een natuur-inclusieve wijk worden. Dat betekent onder meer dat een grote rol is weggelegd voor duurzaamheid en groen. Maar daarnaast is er ook nadrukkelijk plaats voor nieuwe en experimentele woonvormen en circulair bouwen. In de Noorderbunder worden dus niet alleen traditionele woningen gebouwd. Er is alle ruimte voor voetgangers en fietsers; de auto is slechts ‘te gast’.

Verkeersonveilig
Maar daar hadden de insprekers vooralsnog geen boodschap aan. Zij zagen zich geconfronteerd met een aantal problemen. ‘Wij maken ons ernstige zorgen over de verkeersveiligheid’, sprak de heer Slootjes de raad toe. ‘De hoofduitvalsweg van de nieuwe wijk komt rechtstreeks uit tegenover onze woningen. Dat levert verkeersonveilige situaties op. Nu al razen auto’s langs de parkeerstroken, het is levensgevaarlijk om uit te stappen. Wij vinden dat de hoofdonsluiting rechtstreeks verlegd moet worden naar de Laagstraat.’

Appartementen te hoog
Zijn buurtgenoot de heer Timmermans ging in op de appartementengebouwen, die in twee ‘blokken in het plan ingetekend staan; de exacte plaats (op de meter nauwkeurig) ligt nog niet vast.‘ Er zijn twee appartementengebouwen ingepland, één van 11 meter en één van 15 meter. Dat is veel te hoog. Ons woongenot en de waarde van onze woningen verminderen met een uitvalsweg en appartementen voor onze deur.’

Algemeen belang
De gemeenteraad had begrip voor de insprekers maar vond het algemeen belang hier zwaarder wegen. Alleen Bas Evegaars van de Ouderenpartij sprak zich uit tegen een gebouw van 5 woonlagen. ‘Ik snap de urgentie dat er gebouwd moet worden, maar wij willen ook liever geen 5 woonlagen. Dat past niet in ons dorp’, vond hij.

Appartement is grote woonwens
Andere partijen hadden daar minder moeite mee. ’Uit het woonwensenonderzoek is gebleken dat wonen in een appartement een van de grootste behoeftes is’, merkte D66-raadslid Ulas Köse op. ‘Dan moeten we daar ook gehoor aangeven, toch.’ ‘Het gaat hier ook niet per se om vijf woonlagen, maar om een maximale hoogte van 15 meter. Dat is een maximum, er is dus nog niks definitief’, voegde CDA-raadslid Stijn Sips daar nog aan toe. En dat bevestigde wethouder Ankie de Hoon. ‘Inderdaad, het gaat hier om een maximale hoogte. Bovendien is de afstand tussen de appartementen en de woningen 42 meter. Maar we kunnen straks met het inrichtingsplan ook nog eens bekijken waar we de appartementen dan precies in het ‘blok’ neerzetten. Misschien kunnen we op die manier nog enigszins tegemoet komen aan de bezwaren.’

Vraag naar woningen enorm groot
De wethouder snapte overigens wel dat er bezwaren waren. ‘Het wordt daar heel anders. Nu is het agrarische grond en straks komen er woningen. Logisch dat er dan bezwaren zijn. Maar de vraag naar woningen is zo enorm groot en daarom hebben wij keuzes gemaakt in het algemeen belang. De Hoon herinnerde er ook nog aan dat het hele plan is besproken met een klankbordgroep waarin ook omwonenden vertegenwoordigd waren.

Geen aansluiting op Laagstraat
Aansluiting van de hoofdontsluitingsweg van de Noorderbunder op de Laagstraat is voor de gemeente niet bespreekbaar. ‘De Laagstraat is niet ingericht voor meer verkeersbewegingen en wij willen voorkomen dat sluipverkeer van en naar Oosteind via de Laagstraat toeneemt.’

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen