Internet biedt ondernemers talloze kansen om te groeien

Foto:

Ingezonden Steeds meer ondernemers verleggen hun focus van offline marketing naar online marketing, waarbij zij er in veel gevallen voor kiezen om een deel daarvan uit te besteden aan een internet marketing bureau.

Gek is die keuze niet, daar online marketing uit tal van verschillende vormen bestaat. Denk aan het verschil tussen zoekmachine optimalisatie, de interactie met consumenten via sociale kanalen en bijvoorbeeld het periodiek versturen van een nieuwsbrief. Organisaties doen er verstandig aan zich niet uitsluitend op een van deze vormen van online marketing te focussen, daar ze ieder hun eigen functie hebben. Waar SEO gericht is op het verbeteren van de zichtbaarheid van een onderneming in de zoekmachine, draagt een nieuwsbrief bij aan het betrokken houden van consumenten bij de organisatie.

Zoekmachine optimalisatie verbetert vindbaarheid websites
Zoals reeds aangehaald werd, helpt een zoekmachine optimalisatie bureau ondernemers hun website beter vindbaar te laten zijn in de zoekmachine. De meeste gebruikers van een zoekmachine als Google of Bing kijken slechts naar de eerste drie zoekresultaten. Dit valt te verklaren door het feit, dat normaliter een van deze drie websites het antwoord op hun hulpvraag biedt. Een ondernemer is gebaat bij een positie tussen deze drie websites. Immers, een groter aantal bezoekers leidt in veel gevallen tot een hogere conversie en daarmee tot een hogere omzet. Al geldt dat niet altijd; zorg dat ook pagina’s van een website geoptimaliseerd zijn om de conversie te maximaliseren. Concreet betekent dit onder meer dat CTA’s op de juiste wijze en de juiste plaats gebruikt moeten worden.

SEO bestaat uit verschillende pijlers
Wie aan de slag gaat met de zoekmachine optimalisatie voor diens website merkt al snel, dat SEO uit verschillende pijlers bestaat. Zo is het enerzijds van belang om voortdurend nieuwe content aan de eigen website toe te voegen, terwijl er anderzijds voor moet worden gezorgd dat externe websites een verwijzing naar de eigen website opnemen. Daar komt nog bij, dat een website technisch geoptimaliseerd moet zijn. Onderdeel daarvan is het verbeteren van de laadsnelheid, door bijvoorbeeld een CDN te gebruiken of afbeeldingen standaard te laten comprimeren. Het zijn onderwerpen waar organisaties doorgaans weinig of geen kennis over hebben. Dit verklaart waarom veel bedrijven kiezen voor het uitbesteden van SEO aan een externe partij.

Werk aan een heldere strategie voor de organisatie
Om succesvol te zijn in het toepassen van online marketing en daarmee de omzet van een organisatie te verhogen, is het belangrijk met een heldere strategie te werken. Welke vormen van online marketing pas je op welke wijze toe? Wat doe je hierin zelf en welke elementen besteed je uit aan een externe partij? Laat je hierover adviseren door een specialist op het gebied van marketing. Het op verkeerde wijze toepassen van bijvoorbeeld SEO kan een averechts effect hebben.

 

Reacties

Cookieinstellingen