Mijmeringen: ‘Energieprijzen en innovaties’

Foto:

‘Mijmeringen’ is een wekelijkse column van Dongenaar Rinus Krijnen.

Energieprijzen en innovaties
Het is wat als de benzineprijs de 2,5 euro aantikt. Dan denk je wel twee keer na voordat je de auto pakt: ik tenminste wel. Met zo’n recordhoge benzineprijs zou je toch denken dat het wat minder druk zou worden op de weg. Maar waarschijnlijk hebben nog niet zoveel mensen hun leaseauto hoeven in te leveren, nadat we toch tot de ontdekking kwamen dat vanuit thuis werken voor vele beroepen een prima alternatief is. Blijkbaar is men bang dat als men de 150.000 km grens niet bereikt als leaseauto, dat de heilige koe afgenomen wordt. En dat betekent dat de privé-kosten voor mobiliteit weer een heel stuk hoger gaan worden.

En blijkbaar lijken de milieubelasting en de klimaatverandering alleen een probleem te zijn als je de kosten daarvan uit eigen zak moet betalen. Marjan Minnesma van Urgenda liet deze week bij Buitenhof nog eens fijntjes horen, hoe we feitelijk in de wedstrijd zitten. Klimaat- en milieudoelen worden zo van tafel geveegd als we niet meer aan goedkoop gas uit Rusland kunnen komen. Stoken op steenkool en weer gas gaan opboren uit Groningen of de Wadden worden in één adem genoemd als onze economie bedreigd wordt door een energietekort. Terwijl we van fossiele brandstoffen al minimaal 10 jaar geleden afscheid hadden moeten nemen om onze planeet te redden. Als de energieprijzen blijven stijgen zal de inflatie inderdaad ook toenemen, als we ons gedrag niet veranderen. En blijkbaar zijn we rijk genoeg om de exorbitant hoge energieprijzen te betalen. En al heeft de minister het over de thermostaat een graadje lager zetten (in de zomer?) en een minuutje korter douchen als oplossing voor het gasprobleem; ik krijg niet het idee dat hier iemand van wakker ligt. Tenminste niet voor degenen die voldoende inkomsten hebben om een paar extra tientjes uit te trekken om de luxe van lekker douchen niet te hoeven ontberen.

De mensen met een minimum inkomen worden door die stijgingen extra hard aangepakt. Als elk dubbeltje al moet worden omgedraaid zijn de huidige energieprijzen een kwestie van wel of niet overleven. Gelijk wordt nu wel erg duidelijk dat de laagste inkomens (mensen met een uitkering en minimumloonverdieners) het hardste worden geraakt. De vraag komt dan ook direct op of je nog wel kan leven van een minimumloon, zeker in combinatie met een parttime baan. En vele banen, bijvoorbeeld in de zorg worden slecht beloond en gewaardeerd. Ook is het bijna niet mogelijk om fulltime te werken in deze branche. Zo kom je dus nooit aan een fatsoenlijk inkomen. Dat minimumloon moet stevig omhoog. Mogelijk remt dat de economie ook en dat is dan een mooie bijvangst.

Veel huizen, vooral in de sociale woningbouw, voldoen niet aan een behoorlijk energielevel, dus de inwoners hiervan worden nog eens extra geraakt. Ben je huiseigenaar en wil je zelf iets aan de energie doen dan kun je met zonnepanelen je dak beleggen. Mits het je eigen dak is, want verhuurders zijn dit meestal niet van plan. Je moet je als huurder al gauw aansluiten bij een energiecollectief, maar dat betekent investeren in iets waar je individueel niets over te zeggen hebt. En ook hier is het weer te doen om geld, wat er niet is. Maar heb je al een aantal jaren geleden zonnepanelen aangeschaft dan moet je nu met lede ogen aanzien dat nieuwe zonnepanelen nu al zo’n 30% meer rendement hebben dan de panelen op je dak. Heb je in de toekomst meer stroom nodig vanwege een warmtepomp of een elektrische auto, dan is het zelfs denkbaar dat je de oude panelen gaat vervangen. Dan is duurzaamheid helemaal ver te zoeken, maar rendement technisch wordt de economische levensduur van je oude zonnepaneel een stuk ingekort ten opzichte van de berekeningen die je vooraf ooit hebt gemaakt.

Eén voordeel: als de KWh prijs stijgt dan brengen zelfs je oude panelen in ieder geval ook meer op. Hetzelfde geldt eigenlijk voor een elektrische auto. Hoe goed de auto ook is. Momenteel is het bereik nog krap, de laadtijd best lang en als de batterijen versleten zijn: wat dan? Ook dan zal het zo zijn dat een nieuwe elektrische auto hoe langer hoe zuiniger rijdt en dus veel langer met een accu kan doen. En ook de accu’s worden zelf verbeterd. Kan jouw oude Tesla tegen die tijd voordelig aan een nieuw gemoderniseerd accupakket/motorupdate komen? Dat is maar de vraag en zeker niet zo vanzelfsprekend. Kortom al deze innovaties die nog in de kinderschoenen staan helpen de wereld niet echt duurzamer of goedkoper te maken. Voorlopig heb ik besloten om mijn oude benzineauto nog te blijven rijden en zo min mogelijk te gebruiken. Dat zouden meer mensen moeten doen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen