Hoe duurzaam is jouw bedrijf? ‘Organisaties kunnen er niet meer omheen’

Foto: CSU

Advertorial Duurzaamheid blijkt in deze tijd een hot item te zijn. Organisaties en bedrijven leggen er zelfs de volledige focus op om zo duurzaam als mogelijk te werk te gaan. Nooit eerder stond duurzaamheid zo hoog op de agenda. “Organisaties kunnen er niet langer omheen, want medewerkers, klanten en gasten vinden het steeds belangrijker.”

Dat blijkt tenminste uit onderzoek van CSU. Het schoonmaakbedrijf zocht antwoord op de vraag waar directies het meeste aandacht aan spenderen. Voorheen was vooral gastvrijheid en klantentevredenheid van groots belang. Uit het onderzoek van CSU blijkt dat beide doelen nog steeds een hoge prioriteit hebben, maar duurzaamheid is daar overheen geklommen en wordt door vele directies als een belangrijk item gezien.

Voorheen lag de focus juist op het besparen van kosten. Maar tegenwoordig draait het om kwaliteit en innovatie, waarbij technologie en vooral duurzaamheid steeds belangrijker worden. “Organisaties kunnen niet langer om duurzaamheid heen. Deels door wetgeving, maar ook doordat medewerkers, klanten en gasten het steeds belangrijker vinden”, valt onder meer te lezen in het onderzoek.
Hoe kun je jouw bedrijf duurzaam maken?

Duurzaamheid staat weliswaar hoog op de agenda, maar om het als bedrijf te realiseren dat je zowel goed bent voor mens, dier en milieu, moet je nog een stap verder gaan. Allemaal leuk en aardig. Maar wat kun je nou zelf doen om ook duurzaam te worden en te blijven? Er zijn talloze manieren om je bedrijf ook duurzaam te maken. Je kunt dus onder meer overstappen op LED-verlichting, gerecycled papier gaan gebruiken, de verwarming wat lager zetten en computers uitschakelen in plaats van in de stand-by te zetten. Dat zijn vooral de kleinere aanpassingen.

Maar het nieuwe doel ‘duurzaamheid’, brengt ook wat problemen met zich mee. Sommige bedrijfsleiders laten weten vaak niet te weten wat precies het beleid is en wie er eindverantwoordelijk is. En om over de (extra) kosten maar niet te spreken, want duurzaamheid brengt een hoop investeringen met zich mee.  Zonnepanelen bijvoorbeeld, of een groen dak. Sommige bedrijven hebben in het onderzoek van CSU aangegeven dat ze wel willen investeren in duurzaamheid, maar dat er nog niet het benodigde budget voor is. “Maar juist die investeringen kunnen op den duur kosten besparen. Een duurzaam bedrijf levert daarbij ook blije medewerkers en een goed imago op.”

Reacties