Raad wil geen geld uittrekken voor snelfietsroute

Foto: Pixabay License/MichaelGaida

Een grote meerderheid van de gemeenteraad is niet van plan geld uit te trekken voor de aanleg van een snelfietsroute langs het Wilhelminakanaal. Er is geen geld.

Dongen zou € 725.000 moeten investeren voor de aanpassing van het Dongense deel van de route die loopt van Oosterhout via Dongen naar Tilburg. Maar daar was de raad dus niet warm voor te krijgen. Wethouder Petra Lepolder moet nu aan Oosterhout en Tilburg uit gaan leggen dat Dongen niet mee wil doen. En dat betekent dan meteen dat het hele traject niet doorgaat. Wel gaf de raad de wethouder de suggestie mee om nog eens te informeren bij de provincie of er geen andere (financiële) oplossingen mogelijk zijn.

Door: Bernadette Klerx

Investering is onverantwoord
Want de raad is op zich niet tegen een snelfietsroute, maar vindt het met het oog op de slechte financiële positie van de gemeente niet verantwoord om zo’n grote investering te doen. ‘Wij vinden het verschrikkelijk jammer, maar het is nu echt onverstandig om zo’n forse investering te doen. Onze schuldenpositie wordt er alleen maar groter op en we kunnen toch niet op de pof blijven leven’, zo vatte VVD-raadslid Pieter Brooijmans het dilemma kernachtig samen. ‘En bovendien is de huidige fietsroute op zich best aardig. Het is dus niet echt noodzakelijk’. En dat vonden de PvdA, Volkspartij Dongen en het CDA eigenlijk ook.

Geen meerwaarde
CDA-fractievoorzitter Annemarie van Eenennaam was het meest uitgesproken. ‘Wij hebben al eerder gezegd dat wij alle uitgaven ‘on hold’ willen zetten , tenzij het echt niet anders kan. Wij vinden dat het huidige fietspad ook al voldoende kwaliteit heeft; een snelfietsroute heeft voor ons geen grote meerwaarde.’

Heroverweeg Heistraat
Een ander geluid kwam van D66 en de Ouderenpartij. Zij zagen een snelfietsroute juist wel zitten en hadden ook al een oplossing gevonden om dat te financieren. Beide partijen zijn nooit echt voorstander geweest van de reconstructie van de Heistraat (de N629) en vonden het nu een mooi moment dat nog eens te heroverwegen. ‘Dan kunnen we dat geld gebruiken voor de snelfietsroute. Er zullen straks door corona toch meer mensen thuis blijven werken en wij zijn er ook van overtuigd dat een snelfietsroute tot minder autoverkeer leidt en dus minder CO2-uitstoot’, zo somde D66-raadslid Joeri de Jong de voordelen op. Maar die optie veegden de andere partijen resoluut van tafel. ‘Die nieuwe weg moet er gewoon komen’, oordeelden zij.

Brede asfaltpaden
Een snelfietsroute is bedoeld om lekker door te kunnen fietsen op brede, geasfalteerde paden die voorrang hebben op zijwegen. Belangrijkste kenmerk van een snelfietsroute is de breedte van het pad. Dat moet minimaal 4 meter zijn. En daaraan voldoet het Dongense gedeelte dus niet, want dat is maar 2,5 meter breed. Maar een meerderheid van de raad vond het huidige fietspad dus goed genoeg.

Boodschap begrepen
Wethouder Lepolder had de boodschap van de raad goed begrepen. De provincie is een groot voorstander van snelfietsroutes, maar ze weten ook dat onze financiële positie penibel is. Vanuit Den Haag worden misschien nog extra gelden beschikbaar gesteld, maar hoeveel weet ik niet, want die bedragen wisselen per dag. Misschien dat dan de investering voor Dongen kleiner wordt, maar ik proef aan de reacties dat € 1 voor u eigenlijk al te veel is’, concludeerde ze.

Reacties