Laten we vieren dat we buiten kunnen spelen

Foto: sweetlouise

Het is belangrijk voor kinderen om gezond te blijven en buiten te kunnen spelen. Zeker in deze rare periode rondom het corona-virus.

TV-zender Nickelodeon en de stichting Jantje Beton hebben daarom 10 juni uitgeroepen tot Nationale Buitenspeeldag. Het is de dertiende keer dat deze dag wordt georganiseerd. Vorig jaar hielpen meer dan 1000 lokale initiatieven mee om meer dan 100.000 kinderen te laten buitenspelen. Deze dertiende editie belooft door de huidige situatie een historische dag te worden.

Geen grote evenementen
Door de richtlijnen van het RIVM zullen er dit jaar geen grote speelevenementen zijn. Daarom geeft de organisatie de komende tijd extra veel tips via de website www.buitenspeeldag.nl. Op die manier kunnen kinderen alsnog veilig buiten spelen. Denk bijvoorbeeld aan een racebaan krijten op de stoep. Of touwtjespringen, balspelletjes en nog veel meer. Daarnaast kunnen kinderen en lokale organisaties ook de poster downloaden. Hang die op en iedereen weet meteen dat het tijd is om buiten te spelen.

Campagne
Beide organisaties bieden op hun eigen manier een helpende hand bij het creëren van spelletjes. Maar ook bij het maken van speelplekken en het organiseren van speelactiviteiten. De komende weken zullen Nickelodeon en Jantje Beton campagne voeren voor de buitenspeeldag. Ze willen dan ook zoveel mogelijk kinderen laten spelen. Eén van de manieren om kinderen naar buiten te krijgen? Nickelodeon gaat de hele dag op zwart.

Samenwerking
De buitenspeeldag is niet alleen een samenwerking tussen Nickelodeon en Jantje Beton. Ook de Johan Cruyff Foundation en de Kraijcek Foundation dragen een steentje bij. Beide organisaties zetten zich al jaren in voor het belang van regelmatig buiten spelen. Ook vinden ze het belangrijk dat kinderen kunnen blijven sporten. Deze editie zetten de vier organisaties zich dan ook samen in voor de Buitenspeeldag. Zo willen ze nóg meer kinderen motiveren om lekker naar buiten te gaan.

Jantje Beton
De stichting Jantje Beton is hét goede doel dat zich sinds 1968 inzet voor jongeren en kinderen. Het doel is meer en uitdagender speelruimte en meer speelkansen te creëren. Jaarlijks doen ruim 350.000 kinderen mee aan activiteiten en projecten van Jantje Beton. Kinderen en jongeren in kwetsbare (speel)posities krijgen hierbij extra aandacht. Ze willen ervoor zorgen dat alle kinderen en jongeren in Nederland dagelijks kunnen spelen en bewegen.

Nickelodeon
Nickelodeon is het nummer 1 entertainmentmerk voor kinderen. Na 41 jaar is de zender nog steeds de plek waar de beleefwereld van kinderen op de eerste plaats staat. Ze besteden veel aandacht aan het lokaliseren van de zender. Zo worden veel programma’s nagesynchroniseerd zodat iedereen het begrijpt. Ook wordt er gefocust op lokale producties en series.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen