Raad akkoord met onderzoek haalbaarheid nachtvervoer

Foto:

De gemeenteraad gaat nog eens goed op een rijtje zetten of er mogelijkheden zijn om een vorm van nachtvervoer tussenTilburg-Dongen-Breda mogelijk te maken. Dat is de uitkomst van een motie die CDA-raadslid Rob Huijben had ingediend over dat onderwerp. Huijben heeft zich al vaker opgeworpen als pleitbezorger voor nachtvervoer tussen de twee steden. Een meerderheid van de gemeenteraad schoot zijn voorstellen echter steeds af; ‘nachtvervoer is te duur voor de gemeente’, zo was het argument.

Huijben startte daarop een petitie en haalde in vijf weken tijd 840 handtekeningen op. Die overhandigde hij met enige trots tijdens de raadsvergaderig aan burgemeester Starmans.’Die handtekeningen tonen aan dat er wel degelijk draagvlak is voor nachtvervoer’, zo lichtte het raadslid toe. Hij wilde dan ook dat het College zou gaan onderzoeken wat de mogelijkheden van nachtvervoer via Dongen zijn.
Maar daarvoor stond te raad te trappelen.

De VVD liet al meteen weten niets in een onderzoek te zien. ‘Een paar jaar geleden is er al zo’n onderzoek geweest en daaruit kwam naar voren dat ons dat € 60.000 per jaar gaat kosten. Als je uitgaat van een kaartprijs van € 6,00 betekent dat dat je elk weekend minimaal 200 mensen moet hebben die op die bus stappen. Nou, dat zie ik niet gebeuren’, zei VVD-woordvoerder Pieter Brooijmans.  Ook René Jansen van de Volkspartij Dongen had zo zijn bedenkingen. ‘Wij zijn absoluut niet tegen een nachtbus, maar wij zijn er wel op tegen als ons dat geld gaat kosten. Nogmaals, wij staan open voor alle plannen en initiatieven, maar het mag niks kosten. Een onderzoek hebben we bovendien al gehad. Dat hoeft voor ons niet meer. Laten we dan bijvoorbeeld een proef doen met nachtvervoer’, zo stelde hij voor.

Kansloos
Wethouder Ad van Beek hield de raad ook nog eens voor dat nachtvervoer absoluut kansloos is. ‘Tilburg en Breda willen niet meewerken en de provincie al helemaal niet. Die moeten nu al veel geld bijleggen voor de buslijnen overdag, omdat geen enkele lijn winstgevend is. Inzetten van buurtbussen kan ook niet, want die draaien op vrijwilligers. Blijft over de taxibedrijven. Misschien dat we daarmee iets kunnen’.
Rob Huijben veranderde daarop zijn ‘strijdplan’ en paste zijn voorstel aan. Daarbij moest hij wel wat water bij de wijn doen, maar uiteindelijk kon ook de Volkspartij Dongen zich ook vinden in de oplossing, dat een afvaardiging van de raad nog eens rustig op een rijtje gaat zetten wat alle mogelijkheden zijn.  Alleen de VVD was en bleef tegen.

door: Bernadette Klerx

Reacties