De aanleg van een passantenhaven langs het Wilhelminakanaal is financieel niet haalbaar, maar als onderdeel in de ontwikkeling van de Kanaalzone Noord is het zeker de moeite waard om over na te denken. Dat is de uitkomst van het haalbaarheidsonderzoek naar een passantenhaven in Dongen.
Het onderzoek is er gekomen op initiatief van het CDA. Die partij was al langere tijd voorstander van een passantenhaven. ‘Het kan de recreatieve en toeristische aantrekkingskracht van de gemeente versterken en het kan mogelijkheden voor werk en bedrijvigheid creëren,’ was de gedachte. Een haalbaarheidsonderzoek moest uitwijzen of er kansen waren en daarom diende de partij vorig jaar een voorstel in voor een haalbaarheidsonderzoek. Alleen de Volkspartij Dongen steunde dit voorstel; D66, VVD en DongenPlus zagen er toen al geen brood in en schoten het voorstel meteen af. ‘Te duur en er is geen behoefte aan’, oordeelden zij.
Door: Bernadette Klerx
Pleziervaart neemt af
Dat blijkt nu grotendeels te kloppen. Het onderzoek geeft onverbloemd weer dat een passantenhaven in Dongen weinig kans van slagen heeft. Het Wilhelminakanaal wordt niet echt gebruikt voor de pleziervaart en daar is een passantenhaven juist voor bedoeld. De verwachting is ook dat het gebruik van de pleziervaart verder af zal nemen terwijl de beroepsvaart over het Wilhelminakanaal juist toe gaat nemen.
Nauwelijks meerwaarde voor ondernemers
De haven zal dan ook niet erg druk bezocht worden is de verwachting en daardoor is ook de meerwaarde voor de Dongense ondernemers te verwaarlozen. Bovendien zijn er langs het Wilhelminakanaal al flink wat passantenhavens, o.a. in Tilburg, Breda, Oosterhout en Hilvarenbeek bij de Beekse Bergen. Het succes is wisselend.
Weinig opbrengst, veel kosten
Voor Dongen is het economische voordeel in ieder geval beperkt. Een haven zal weinig opbrengen terwijl daar wel kosten tegenover staan. Want een passantenhaven binnen de gemeentegrenzen vraagt in ieder geval om beheer, onderhoud en handhaving. En dat kost geld.
Bouwsteen voor aantrekkelijk gebied
Toch gooit onderzoeksbureau Vrolijks Blue Progress de passantenhaven niet helemaal overboord. Er is zeker nog een lichtpuntje. ‘Een eventuele passantenhaven kan wel een aantrekkelijk element zijn als onderdeel van de gebiedsontwikkeling Kanaalzone Noord’, zeggen de onderzoekers. De meerwaarde zit dan vooral in het aantrekkelijk maken van dat gebied, zodat mensen er graag willen verblijven en recreëren. Een haven in combinatie met andere voorzieningen zoals horeca en recreatieve ‘groene’ routes kan daaraan bijdragen; zij kunnen elkaar onderling versterken.
En daarop gaat het College zich nu richten als ze de gebiedsvisie Kanaalzone Noord (grofweg het gebied tussen het kanaal en de sportvelden) gaat ontwikkelen. Dat moet dit jaar nog gebeuren.