
Ingezonden door Volkspartij Dongen
In Dongen wordt de komende jaren stevig geïnvesteerd in nieuwe scholen. Afgelopen week is het bereiken van het hoogste punt van KC (kind centrum) ’s Gravenmoer feestelijk gevierd met de schoolbesturen van De Wegwijzer en de Springplank, inwoners maar vooral met alle kinderen!
De ontwikkeling van onderwijshuisvesting gebeurt met gezond verstand. Volkspartij Dongen is blij met de koers die het college samen met de schoolbesturen volgt: toekomstgericht bouwen, zonder onnodige risico’s voor onze inwoners. Leerlingaantallen schommelen, positief én negatief. Dit is lastig, ergens in het bouwproces moet beslist worden voor hoe veel leerlingen gebouwd wordt. We willen niet bouwen voor piekmomenten om leegstand te voorkomen maar er mag ook geen tekort aan ruimte ontstaan. Onze wethouder Timm heeft hier met de schoolbesturen een stevig plan voor uitgewerkt waarbij gerekend wordt met maximale prognoses in plaats van gemiddelden. Dus bouwen met voldoende ruimte voor groei zonder bouwen voor structurele leegstand.
Voor onze Wethouder Timm is deze opdracht zeer duidelijk; behoefte aan ruimtes voor flexibel gebruik. Wethouder Timm: “geen rubberen muren maar flexibel in gebruik, dus aanpasbare indelingen die meebewegen met veranderende behoeften. Bij KC Heilig Hart en KC Biezenkring is dit ook meegenomen in de planvorming. Bij deze scholen is de indeling nog niet definitief vastgelegd, waardoor ruimte blijft voor slimme keuzes en maatwerk. Hiermee zetten we in op oplossingen die doelmatig en verantwoord zijn, zonder de onderwijskwaliteit uit het oog te verliezen. Volkspartij Dongen kijkt ook vooruit. Nieuwe woningbouw, zoals rond de Berlagestraat, zal op termijn invloed hebben op leerlingaantallen. Die ontwikkelingen worden meegenomen in toekomstige prognoses en plannen. Ook blijft veiligheid in en rondom scholen belangrijk,inclusief de routes ernaartoe en de inrichting van de buitenruimte.
Deze aanpak zit geborgd in de kernwaarden van Volkspartij Dongen: verantwoord omgaan met gemeenschapsgeld, investeren in goede voorzieningen voor onze kinderen en jongeren, pragmatisch meebewegen met de praktijk. Zo bouwen we samen aan duurzaam onderwijs voor onze kinderen, voor vandaag én voor de toekomst.





