Ingezonden: Passantenhaven Passé

20 mei , 13:54 D'n Ham Vandaag
btt

Ingezonden door D66 Dongen

Laat duidelijk zijn dat wij van D66 het indienen van een initiatiefvoorstel van welke partij dan ook absoluut toejuichen. Het is beslist prijzenswaardig dat er moeite gedaan wordt om bijvoorbeeld via een initiatiefvoorstel een plan in te dienen waar Dongen en haar inwoners beter van worden. We hebben echter wel onze vraagtekens als het meteen al misgaat. Dat gebeurde bij het initiatiefvoorstel, compleet met een heus ‘Inspiratiedocument’, van het CDA. Een passantenhaven aan het Wilhelminakanaal! 

Initiatiefvoorstel
Mogelijk heeft de gedachte hoe geweldig het zou kunnen zijn om met een heus initiatiefvoorstel de politiek in Dongen te verrassen de schrijvers van het stuk enigszins vertroebeld en is men daardoor vergeten om eerst maar eens even met Rijkswaterstaat, de beheerder van het kanaal, te bellen. 

Haalbaarheidsonderzoek 
Maar nee, om het initiatiefvoorstel een serieus karakter en extra gewicht te geven moest er een haalbaarheidsonderzoek opgetuigd worden. Dat onderzoek moest een extern onderzoeksbureau uitvoeren. Dat leidde dus tot een raadsvoorstel. Maar ook bij het opstellen daarvan, door de gemeentelijke organisatie, werd vergeten even met Rijkswaterstaat te bellen. 

Raadsvoorstel
Bij de behandeling van dit raadsvoorstel hebben wij, samen met de VVD en DongenPlus +, al laten weten een passantenhaven geen goed idee te vinden en een onderzoek van € 12.500, - al helemaal niet. Maar u raadt het al, de Volkspartij ging, ook al zonder te bellen met Rijkswaterstaat, kritiekloos mee met het voorstel van het CDA en het raadsvoorstel werd aangenomen.

Conclusies van het onderzoeksbureau
Er werd bij drie partijen een offerte opgevraagd voor het uitvoeren van het haalbaarheidsonderzoek. En ja hoor na drie maanden meten en rekenen kwam het uitverkoren extern onderzoeksbureau met de conclusies. Een passantenhaven in Dongen past in een ‘ritme’ van havens langs het Wilhelminakanaal, maar alleen een langshaven parallel aan het kanaalpand is mogelijk. CDA en Volkspartij toch blij.

Meten en rekenen
Nu is er bij dat meten en rekenen (n)iets misgegaan. Het kanaal is 54 meter breed en is een zogenaamde klasse IV-vaarweg. Dat wil zeggen dat schepen tot de maat klasse IV daar doorheen kunnen varen. Belangrijk om te weten, Rijkswaterstaat heeft ooit voor alle klassen uit laten rekenen hoeveel meter ‘vaarwegprofiel’ er dan minimaal nodig is om er ook veilig  doorheen te kunnen varen. Voor een klasse IV-schip is dat 43 meter. Logisch dat de conclusie dan is dat een passantenhaven langs de kant mogelijk is. 54 - 43 Meter = 11 meter. Dat past mooi. 

Gespecialiseerd onderzoeksbureau belt ook niet
Wat het extern en zéér gespecialiseerd onderzoeksbureau niet wist was dat er dagelijks klasse V schepen, met een ontheffing, door het kanaal varen! Even gaan kijken langs het kanaal of bij de containerterminal in Tilburg, waar deze schepen voor een constante aan- en afvoer van containers zorgen, was kennelijk geen onderdeel van het onderzoek en bellen met Rijkswaterstaat kennelijk ook niet. 

Lezersvraag van de week…
Zoals altijd sluit D66 Dongen haar artikelen af met het kopje Meepraten. Ook deze keer doen we dat. Deze keer vooral voor de lezers die het juiste antwoord hebben op de lezersvraag of een passantenhaven in Dongen mogelijk is. Als extra informatie krijgt u dan nog deze tip. Het minimale vaarwegprofiel voor een klasse V schip is 52.60 meter. Mocht u er niet uitkomen, geen probleem. Rijkswaterstaat vindt namelijk ook iets van een passantenhaven bij Dongen. Daarvoor moet u dan wel even met ze bellen.

Onze conclusie 
De schrijvers van het initiatiefvoorstel, raadsleden van het CDA en de Volkspartij, de gemeentelijke organisatie en het onderzoeksbureau allemaal hadden ze kunnen bellen met Rijkswaterstaat. Na één telefoontje was dan direct duidelijk geworden dat Rijkswaterstaat geen toestemming gaat geven voor een passantenhaven in Dongen want dat is te gevaarlijk! Kortom € 12.500,- gemeenschapsgeld in het kanaal gegooid!

Meepraten?
Heeft u vragen of suggesties over het onderwerp in dit artikel of het juiste antwoord op de vraag die we in dit artikel stellen? Of wilt u graag iets anders met ons bespreken? Wij horen het graag! U kunt ons altijd bereiken via de sociale media (@D66_Dongen), of rechtstreeks per mail via [email protected].

De fractie van D66 Dongen; Joeri de Jong, Ulaș Köse, Marieke Schouten en Berry van Rosmalen (tijdelijke vervanger van Gitta Glerum - Camfferman).

fractied6624