Waar moet je op letten bij het kiezen van verlichting voor een showroom?

Foto:

Ingezonden Een showroom oftewel een toonzaal, is een grote ruimte waar producten worden tentoongesteld voor de klanten. Klanten kunnen in een showroom de producten vaak beter bekijken dan in een winkel. Het gaat vaak ook om wat grotere producten, denk bijvoorbeeld aan een showroom met keukens van een keukenzaak of een showroom met auto┬┤s van een autobedrijf. De verlichting in een showroom is erg belangrijk. Waar moet je op letten bij showroomverlichting en wat zijn de mogelijkheden?

Waarom is verlichting in een showroom zo belangrijk?
Je richt een showroom in als een visitekaartje voor jouw organisatie. Bij het verlichten hiervan, gaat het om veel meer dan om een donkere ruimte te verlichten. Met de juiste verlichting, kun je de producten op een goede manier tonen. Maar verlichting in een showroom gaat nog verder. Wist je dat de verlichting in een showroom zelfs van invloed is op het koopgedrag van de klant? Verlichting zorgt ervoor dat de klant het product zo optimaal mogelijk beleeft en een uitstekende productpresentatie krijgt. Dit kan het verschil maken of een klant wel of niet overgaat tot een aankoop.

Een prettige verlichting in de showroom is daarnaast nodig voor de medewerkers die hier de hele dag rondlopen. Slechte verlichting heeft een negatieve uitwerking op de gezondheid. Goede verlichting daarentegen, stimuleert de productiviteit en medewerkers zullen geen klachten ervaren door het feit dat zij in een slecht verlichte ruimte werken.

Wat zijn de opties voor verlichting in een showroom?
Voor de verlichting van grote ruimtes, zoals een showroom, zijn er diverse opties. Welke optie jij moet kiezen voor jouw showroom, is afhankelijk van wat jij het prettigste vind. Het is daarom belangrijk dat je van iedere optie de voor- en nadelen op een rijtje zet, zodat je een goede keuze kunt maken.

Grote inbouwspots
Wil jij de verlichting in de showroom wegwerken in het plafond door middel van inbouwspotjes? Aangezien een showroom een grote ruimte is, heb je erg veel spotjes nodig om het ideale lichtvolume te krijgen. Althans, als je kiest voor de reguliere afmetingen inbouwspots. Voor een showroom kun je beter kiezen voor inbouwspots in een groot formaat. Dit zijn spots die groter zijn en waardoor je minder spots hoeft te plaatsen. Met minder maar grotere inbouwspots, krijg je toch nog voldoende verlichting in de showroom. Een inbouwspot vanaf ongeveer 100 mm. wordt als groot gezien. Zo zijn er ook afmetingen van wel 200 of 300 mm. die je kunt gebruiken.

Soms wil je in een showroom accentverlichting gebruiken. Heb je een bijzonder product, dan moet deze extra goed verlicht worden. Bij standaard inbouwspots is dit lastig, tenzij je het product exact onder een inbouwspot plaatst. Beter is het om te werken met richtbare verlichting. Er zijn ook inbouwspots in groot formaat verkrijgbaar, die je kunt richten. Hiermee kun je heel mooi je producten accentueren en nog aantrekkelijker maken voor de klant.

Rail verlichting
Rail verlichting is erg populair voor gebruik in winkels en showrooms. De basis van railverlichting, is een rail die je naar wens aan het plafond monteert. Hieraan hang je dan de railspots die je in alle soorten kunt kopen. Het grote voordeel van rail verlichting, is dat je bij de inrichting van de showroom niet afhankelijk bent van de verlichting. Je richt de showroom telkens in naar eigen wens en je past hierop de verlichting aan. Je kunt de railspots namelijk oneindig verplaatsen in de richting die jij wilt. Met fase 3 railspots, is het ook mogelijk om bepaalde groepen met railspots onafhankelijk van elkaar te bedienen. Bijvoorbeeld door een groep railspots uit te schakelen, terwijl je een andere groep spots laat branden.

Reacties

Cookieinstellingen