Nederlanders kopen steeds vaker en meer online

Foto: Tumisu

Ruim drie kwart van de Nederlanders van 12 jaar of ouder deed in 2021 online aankopen. Dat is negen procent meer dan een jaar eerder. Van die online shoppers had volgens een jaarlijks onderzoek van het CBS overigens wel 56 procent een klacht over de aanschaf.

Aanbod is breder
De afgelopen tien jaar zijn verkopen via internet explosief gegroeid. Dit komt met name door innovatieve ontwikkelingen, maar ook door externe factoren, zoals de coronacrisis en de lockdowns. Het is niet alleen dat we de afgelopen jaren meer zijn gaan kopen, maar het aanbod is ook breder geworden. Het gaat hierbij om producten en diensten waarvan we tien jaar geleden nooit hadden kunnen bedenken dat we ze online zouden kopen, zoals een auto, kerstboom, bril, matras, hypotheek of de wekelijkse boodschappen. De totale omzet uit online boodschappen groeide alleen al met 65 procent naar 2,5 miljard euro in 2020.

We geven meer uit
De groei is nog steeds gaande en zal naar alle waarschijnlijkheid nog wel even doorzetten. We kopen niet alleen steeds meer online, maar we besteden ook meer. Van de mensen die online iets kochten in 2021 zei 26 procent vijfhonderd euro of meer te hebben uitgegeven. Mannen geven online meer uit dan vrouwen. Dat er ook weleens wat misgaat, daar is geen twijfel over. Te late levering van de bestelde producten is een van de meest genoemde klachten onder online kopers. De pakketbezorgers waren vorig jaar overbelast door de enorme hoeveelheid pakketten in de laatste weken van het jaar. Zoals het er nu uitziet, zal daar dit jaar niet veel in veranderen. Andere klachten zijn technische problemen bij het bestellen of betalen en het ontvangen van verkeerde of beschadigde goederen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen