Bijna één op tien Nederlanders neemt huisdier in coronajaar

Foto: Pixabay License/kim_hester

Maar liefst 1,4 miljoen Nederlanders hebben het afgelopen jaar een huisdier aangeschaft en bijna 240.000 zijn van plan dit nog te doen.

Lockdown-maatje
Het afgelopen jaar stond in het teken van thuis zijn: voor velen de ideale gelegenheid om een dier in huis te nemen. Maar liefst 1,4 miljoen Nederlanders hebben het afgelopen jaar een huisdier aangeschaft en bijna 240.000 zijn van plan dit nog te doen. Het populairste lockdown-maatje is de kat (37%), gevolgd door de hond (34%) en de vogel (17%). Dit blijkt uit onderzoek van online vergelijker Pricewise onder 1.000 respondenten, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht.

‘Nieuwe werken’ reden voor aanschaf huisdier
Vooral generatie Z (geboren tussen 1996 en 2010) en millennials (geboren tussen 1980 en 1995) zijn in het afgelopen jaar eigenaar geworden van een huisdier. Arno Baas, specialist in schadeverzekeringen, begrijpt de populariteit van huisdieren bij deze groep. “Deze generaties zijn normaalgesproken veel van huis vanwege studie of werk. Dat is ook de reden waardoor veel van hen geen tijd hebben een huisdier te verzorgen. Nu we door corona kennis hebben gemaakt met ‘het nieuwe werken’, zullen veel bedrijven hun medewerkers ook in de toekomst thuis laten werken. Datzelfde geldt voor studenten en opleidingsinstanties. Meer thuis zijn betekent ook meer tijd en aandacht voor een huisdier. Dat perspectief is voor veel mensen de doorslaggevende factor om nu dan toch een dier in huis te nemen.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen