Zoekmachine optimalisatie: zorg voor meer expertise op je website

Foto: Pixabay License/geralt

Ingezonden De online vindbaarheid van een website is belangrijker dan ooit. Online marketing is een pull-strategie. De klant vindt het bedrijf, in plaats van andersom. Zoekmachine optimalisatie is een vorm van online marketing die voor grote aantallen relevante bezoekers zorgt. Hoe werkt dit precies? Daar lees je hier meer over.

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?
Zoekmachine optimalisatie omvat het verbeteren van een website. Het doel hiervan is het genereren van zo veel mogelijk organisch verkeer. Google gebruikt honderden factoren die van invloed zijn op de ranking van zoekresultaten. De positie van een website hangt af van hoe goed een website scoort op al deze punten. Deze ranking factoren zijn onder te verdelen in 3 categorieën. Content, linkbuilding en de technische kant van zoekmachine optimalisatie.

Content is feitelijk de inhoud van een website. Het komt onder andere voor in de vorm van blogs, infographics en video’s. Voor zoekmachine optimalisatie is het belangrijk dat content van hoge kwaliteit is. Niemand wil een verhaal lezen met een onlogische structuur. Daarnaast moet de content relevant zijn voor de doelgroep. Hierdoor blijft de bezoeker langer hangen. Dit gaat niet onopgemerkt langs Google.

De technische kant van SEO omvat de snelheid en de veiligheid van een website. Een website mag er maximaal 3 seconden over doen om een webpagina te laden. Hierna klikt de bezoeker weg. Daarnaast dient een website een HTTPS verbinding en een SSL certificaat te hebben. Dit getuigt van een veilige website.

Linkbuilding is het proces van backlinks verkrijgen. Backlinks zijn een indicator van Google voor betrouwbaarheid en autoriteit. Sommige sites hebben het ‘’YMYL’’ label. Dit betekent dat deze website een extra grote invloed heeft op de maatschappij.

YMYL
‘’Your Money, Your Life’’ websites zijn websites die een grote invloed hebben op het dagelijks leven van mensen. Wanneer een YMYL website verkeerde informatie verspreidt, heeft dit schadelijke gevolgen voor de gezondheid, financiën of het leven van de bezoeker. Om deze reden stelt Google extra strenge eisen aan YMYL websites. Voorbeelden van YMYL websites zijn: Rijksoverheid en RIVM.

E-A-T
E-A-T staat voor expertise, authority en trustworthiness. Het is een belangrijke indirecte ranking factor. Google gaat hiermee een stap verder met het beoordelen van de kwaliteit van webpagina’s.

Expertise houdt in dat de content de mate van expertise moet uitstralen. Claim de expertstatus in de branche. Voor YMYL zijn de eisen nog strenger. Het is hierbij van belang om de informatie te laten checken door een gekwalificeerde professional.

Factoren die invloed hebben op de E-A-T van een website:

  • De reputatie van de pagina: wie is er verantwoordelijk voor de content?
  • Informatie over de schrijver van de content.
  • De kwaliteit en relevantie van de content.
  • De autoriteit van een webpagina.
  • Het doel van de webpagina.

Het E-A-T principe is tot stand gekomen door de sterke wens van Google om alleen kwalitatieve informatie aan de zoeker te tonen. Dit benadeelt de gebruikerservaring van de zoeker. Google wil dit te allen tijde voorkomen.

Ga je eigen website langs en blijf kritisch. Waar ligt nog ruimte voor verbetering? Zorg ervoor dat je expertise, betrouwbaarheid en gezag uitstraalt. Geef de bezoekers de ervaring waar zij naar op zoek zijn. Hulp bij nodig? Ga naar RalfvanVeen.com voor meer uitleg omtrent het E-A-T principe.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen