Slim omgaan met je uitgave

Foto: Unsplash.com

Ingezonden De mensheid heeft één ding in ieder geval met elkaar gemeen: we houden er allemaal van om geld uit te geven, en vaak het liefst net iets te veel. Wanneer de decembermaand aanbreekt, komen we langzamerhand tot het besef dat we het afgelopen jaar weer over ons budget heen zijn gegaan.

Daarnaast willen we onszelf ook het liefst meteen een tik op de vingers geven om te zeggen dat het volgend jaar allemaal wel wat rustiger aan kan. Hoe we het volgende jaar dan aan gaan pakken op financieel gebied blijft altijd echter maar de vraag. Massaal zijn we het zat om aan het einde van elke salarisstrook een stuk maand over te houden, maar verandering staan we vaak niet voor open. Om je hier een handje bij te helpen, hebben wij alvast de belangrijkste tips voor je op een rijtje gezet. Als deze tips goed worden geïmplementeerd, vormt dit een stevige basis.

Hoe gaat het in zijn werking dan?
Duidelijkheid is het allerbelangrijkste wanneer het aankomt op inzicht in onze financiën. Hier hebben wij een vuistregel voor bedacht die je kan helpen bij dit gewenste inzicht verkrijgen. De vuistregel noemen we ook wel de 50-30-20 regel en we gaan je haarfijn uitleggen hoe je deze moet benaderen en hoe je hem zelf kunt implementeren. De eerste stap is dat je een overzicht gaat maken van het inkomen. Simpelweg bepalen welk geld komt er maandelijks binnen. Van dit geld wat er binnenkomt, reserveer je 50% voor de noodvoorzieningen. Wat zijn dan precies noodvoorzieningen? Hieronder verstaan we echt alleen de eerste levensbehoeftes, waar je dus echt niet zonder kan. Hieronder vallen dus vanzelfsprekend je hypotheek of huur omdat het van groot belang is om een dak boven je hoofd te hebben. Daarnaast vallen onder deze 50% ook je boodschappen, medicijnen en ook zelfs je telefoonrekening. Het is namelijk tegenwoordig niet meer mogelijk om zonder telefoon door het leven te gaat. Echter hoe duur de rekening van je telefoon is, heb je zelf in de hand. Het opstellen van een budget kan dus door de loop van de tijd veranderen, aangezien we 20 jaar geleden niet hadden kunnen bedenken dat een telefoon ondenkbaar zou worden. Maar goed, 50% reserveer je dus voor eerste levensbehoeftes.

Dan hebben we de 30%. Deze is bedoeld als een besteedbaar inkomen waar je dus geen boodschappen of huur meer van hoeft te betalen. Dit inkomen kun je dus uitgeven aan niet-noodzakelijke dingen als kleding, een keer naar een voetbalwedstrijd of dat concert waar je al jaren naar toe wilt. Het leven is natuurlijk bedoeld om ervan te genieten, en deze 30% moet het voor jou mogelijk maken om te kunnen doen wat je leuk vind.
En dan als laatste de overgebleven 20%. Dit gooien we niet zomaar op een spaarrekening zoals je zou denken. Deze laatste 20% is bedoeld voor inkomsten voor de toekomst. Je weet immers nooit wat de toekomst zal brengen, dus een beetje inkomen apart zetten voor het geval dat is geen overbodige luxe. Dit stuk inkomen is dus bedoeld om of op een spaarrekening te zetten, of als er eventueel nog schulden open staan om deze mee af te lossen.

Hoe deel ik het in?
Je kunt natuurlijk met de percentages spelen om te kijken hoe je het het beste op je eigen situatie kunt toepassen. Wees hier in niet te streng voor jezelf, maar pas ook op dat je niet de los er in wordt. Eenmaal te los, betekent vaak een gebrek aan grip. We zijn er uitstekend in om onszelf voor de gek te houden, dus pas daar mee op. Echter is het niet de bedoeling dat je jezelf in de problemen werkt door te strikt met het budget om te gaan. De essentie blijft in alle gevallen dat het grootste gedeelte wordt besteed voor de eerste levensbehoeftes, zodat deze in ieder geval vervuld zijn. Kleine kanttekening hierbij is wel dat als je salaris zo groot is dat het minder dan 50% is, dit natuurlijk alleen maar mooi meegenomen is. In deze situatie kun je dan bijvoorbeeld 30 of 40% van je inkomen besteden aan de eerste levensbehoeftes en kun je wellicht meer sparen.

Budgetteren is toch moeilijk?
Absoluut niet. Het lijkt vaak moeilijk omdat als je het gaat opzoeken, je Excel sheets tegenkomt waar je totaal niets mee kunt in de praktijk. Echter zit de kracht er juist in om het simpel te houden. De vuistregel is de eerste stap, de tweede stap is om het in de praktijk te gaan brengen door daadwerkelijk grondig door je inkomsten heen te gaan. Het kan simpelweg gewoon in een overzichtelijk Excel document. Het allerbelangrijkste van budgetteren is echter om eerlijk te zijn. Houd jezelf niet voor de gek, want daar bereik je uiteindelijk helemaal niets mee en dan kun je de tijd beter anders besteden. Ook al vind je de totale som van inkomsten te weinig en schaam je je daar misschien door, alleen door eerlijk naar jezelf te zijn ga je er uiteindelijk op vooruit.

Hoe weet ik dit?
Ik ben natuurlijk ook niet met deze kennis geboren en moest dit mezelf ook aanleren. Ik heb ook gewoon geleerd door het te gaan doen en doordat het mijzelf persoonlijk veel heeft opgeleverd wil ik dit graag met anderen delen omdat ik zeker weet dat zij er ook baat bij hebben. Daarnaast kwamen mijn vrouw en ikzelf tot de ontdekking dat we veel abonnementen hadden waar we geen gebruik van maakten. Een abonnement voor de sportschool Basic-fit tot aan een abonnement voor Netflix, al gebruiken we die van Netflix de laatste tijd lekker om tot rust te komen. Maar pas hiermee op, want abonnementen stapelen zich al snel op en voor je het weet gaat er meer dan €50 per maand de deur uit aan abonnementen. Een service die je kan helpen bij het opzeggen van abonnementen zonder gedoe en binnen 2 minuten is Xpendy. Zij hebben mij hier ook mee geholpen en ik ben er dan ook zeer tevreden over.

Reacties