Bewegen met kinderen in coronatijd doe je zo!

Foto: Twenty Four Webvertising

Ingezonden Het is voor ouders niet de makkelijkste klus om te klaren: de kinderen achter de laptop vandaan krijgen. In een tijd waarin zwembaden de deuren hebben gesloten, de judolessen stilstaan en online les krijgen de gewoonste zaak van de wereld lijkt te worden, zitten kinderen meer dan ooit.

Het is ongezond en een aanslag op hun conditie. Zowel fysiek als mentaal. Bewegen zorgt namelijk niet alleen voor soepele spieren, krachtige botten en een flink uithoudingsvermogen, maar ook voor een soepeler mind. De concentratie verbetert en het leren gaat makkelijker. Voeg daaraan toe dat door sporten in competievorm kinderen ook nog eens leren incasseren als er wordt verloren en er iets te vieren valt als er gewonnen wordt en de emotionele weerbaarheid verbetert er ook nog eens door. Met andere woorden: bewegen maakt een noodzakelijk deel van de jeugd uit, want wie in zijn jonge jaren aan sport doet, zet daarmee de toon voor de rest van z’n leven. Zo blijkt uit onderzoek.

Ouders moeten alle zeilen bijzetten
Alle reden om aan de bak te gaan dus. Kinderen doen dat echter niet altijd uit zichzelf, uitzonderingen daargelaten. Regelmatig melden ouders dat de meiden de meisjesfiets laten voor wat het is en alleen nog maar op de bank hangen, al kijkend naar make-up tutorials op YouTube. Jongens weten wel raad met alle mogelijke games en komen ook nauwelijks nog buiten. Werk aan de winkel dus. Oftewel: de ouders moeten alle zeilen bijzetten om de kinderen naar buiten te krijgen.

Wetende dat een uur matig intensief bewegen per dag eigenlijk een must is voor kinderen in de groei en drie keer per week ervoor zorgen dat de spieren en botten een boost krijgen om aan kracht en souplesse te winnen, is het echt noodzakelijk dat ze gaan bewegen. Hier volgt een aantal tips om dat voor elkaar te krijgen.

Beweegtips voor de kinderen (en een beetje voor jezelf)

  • Geef zelf het goede voorbeeld
    Ga regelmatig zelf naar buiten om een stukje te wandelen of te fietsen. Als het even kan vraag de kinderen mee en haal die jongensfiets en meisjesfiets 24 inch van stal. Ga zelf regelmatig een rondje hardlopen, oefeningen doen of doe een heuse workout in de tuin, garage of woonkamer. Kortom; geef het kind het goede voorbeeld.
  • Stimuleer het kind om regelmatig naar buiten te gaan.
    Stuur ze af en toe naar de speeltuin, het pleintje of het park. Een potje voetballen samen is ook een goed idee. Een goede stimulans is ook het aanschaffen van sportkleding. Veel kinderen zijn er gevoelig voor. Kies er dan ook voor om voor iedereen sportieve kleding en schoenen in huis te hebben.
  • Geef kinderen ‘beweging’ cadeau
    Kinderen zijn gevoelig voor nieuwe spullen. Cadeautjes doen het altijd goed. Geef ze een skippybal, een echte step of een spacescooter. Negen van de tien keer zijn ze niet meer binnen te krijgen. Ze krijgen daarmee voldoende beweging en worden er ook nog eens blij van.
  • Beperk de tijd dat ze achter de computer zitten
    Kinderen hebben grenzen nodig. Ook voor de tijd dat ze met de laptop of de tablet bezig zijn. Als het schoolwerk is gedaan, is het tijd om te spelen en te bewegen. Dan gaat de laptop dicht. Dan is het niet de bedoeling dat ze erna op de bank gaan hangen, maar naar buiten gaan en lekker gaan bewegen.
  • Ook binnenshuis is er veel mogelijk
    Stoeien is ook bewegen. Bovendien geeft het een boost aan energie en positiviteit. Een beetje rennen door de kamer is ook zo gek niet. Soms werkt het om binnenshuis een spel te spelen. Creëer bijvoorbeeld een survivalbaan. Ren de trap op en af, maak een rondje door de tuin, ga van de glijbaan en tik de achterdeur aan. Kruip vervolgens door de serre, spring drie keer in de gang en ren dan nog een keer de trap op en af. Levert vaak veel lol op. En conditie!
  • Breng regelmaat in het bewegen.
    Kies er bijvoorbeeld met elkaar voor om na het avondeten nog een wandeling te maken of een fietstochtje op de kinderfiets. Daarna samen theedrinken en de dag kan niet meer stuk.

 

Reacties