Dongen scoort niet erg goed op gebied verlichte fietspaden

Foto: Pixabay License

Slechts 27,2 procent van de fiets(brom)paden in Dongen is goed verlicht. Daarmee scoort Dongen landelijk gezien niet geweldig.

Uit de cijfers, gepubliceerd in de Verkeersveiligheidsvergelijker van de Fietsersbond, SWOV en Veilig Verkeer Nederland, blijkt dat vooral in stedelijk gebied de fietspaden meestal goed verlicht zijn. In het landelijk gebied zijn fietspaden juist het minst goed verlicht. Veenendaal, begin dit jaar winnaar van de titel Fietsstad 2020, scoort het beste. Daar is 91,5% goed verlicht. Ook de gemeenten Simpelveld (89,4%) en Gorinchem (86,7%) hebben veel goed verlichte fietspaden. De grote steden doen het ook goed. Den Haag scoort daar het hoogst (82,5%), gevolgd door Amsterdam (80,9%), Utrecht (80,5%) en Rotterdam (70,6%).

Dongen startte deze week juist een actie waarin de focus ligt op verkeersveiligheid. Afgelopen week deelde wethouder Lepolder namens de gemeente nog 3.500 fietslampjes uit op de Dongense basisscholen en het Cambreur College. Volgens Jaap Kamminga, hoofd Beleid van de Fietsersbond, is het belangrijk dat fietspaden goed verlicht worden. “Niet alleen voor de verkeersveiligheid, maar ook voor de sociale veiligheid van fietspaden is goede verlichting onontbeerlijk. Fietsverlichting is daar het begin van, maar verlichting van fietspaden is minstens zo effectief. Over een donker fietspad rijden voelt niet prettig, al heb je zelf goede verlichting.”

Kamminga vindt het overigens logisch dat niet alle fietspaden even sterk verlicht worden. “Zeker in landelijke gebieden zijn er goede redenen om verlichting terug te schroeven. Als er weinig wordt gefietst, dan zijn lantaarns al gauw lichtvervuiling. Gemeenten zouden bij belangrijke fietsroutes wel kunnen nadenken over slimme straatverlichting die aangaat als je aan komt fietsen en uit gaat als je weer wegfietst. Zo golft de verlichting met je mee.”

Cijfers in Dongen

  • 27,2 procent van de fiets(brom)paden in Dongen is goed verlicht.
  • Beperkt verlicht: 22,6 procent
  • Niet verlicht: 42,2 procent
  • Onbekend: 8 procent

Bron: Fietsersbond.nl


Reacties