Dongens bedrijf Mach-IT ontwikkelt registratie-app voor horeca

Foto:

Horeca ondernemers in Nederland zijn sinds 10 augustus verplicht om bezoekers te vragen zich te registeren ten behoeve van het bron- en contactonderzoek door de GGD bij een COVID-19 besmetting. Een opgave voor veel horeca zaken! Het Dongense bedrijf Mach-IT van Michael en Matti Gulickx ontwikkelde de afgelopen dagen in recordtempo de app ‘Horeca Intake’ om horeca ondernemers te helpen bij het verminderen van de administratieve lasten rondom de registratie en snel te schakelen bij een eventueel onderzoek.

De nieuwe app digitaliseert op een veilige en toegankelijke manier de gezondheidscheck en de vrijwillige registratie van contactgegevens. Met een smartphone scant de bezoeker een QR-code en opent er een link naar het intake formulier. De uitslag is vervolgens duidelijk zichtbaar met een groen of rood venster. Er zijn geen handelingen met pen of papier meer nodig! De gegevens worden veilig opgeslagen en zijn op verzoek inzichtelijk.

“Dankzij het gebruik van deze app is het papierwerk minimaal ” vertelt Michael Gulickx. “De horeca ondernemers hebben het in deze coronatijd sowieso al lastig en de nieuwe regels van de overheid maken het er niet makkelijker op. Met deze app hebben zij een tool in handen om op een eenvoudige en veilige manier aan deze eisen te voldoen.”

“Als je iedere klant een papier in moet laten vullen heb je veel administratie extra” vult Matti aan. “Bovendien zou je dan in principe ook voor iedere klant een nieuwe balpen beschikbaar moeten hebben. Het geeft de horeca ondernemers veel extra werk. We werden daarop ook aangesproken door een horeca ondernemer in Dongen, die dat allemaal op zich af zag komen. Dat moet toch makkelijker kunnen, dachten wij, en daarom hebben we in de afgelopen dagen deze app ‘Horeca-intake’ ontwikkeld. Hij is vanaf vandaag ook volledig operationeel en we hebben van diverse horeca-ondernemers in en buiten Dongen al prima reacties gekregen.”

Hoe werkt het?

  1. Bezoekers scannen de QR-code bij aankomst
    Bezoekers scannen bij aankomst een unieke QR-code. Deze QR-code gaat direct naar een intake formulier met de gezondheidsvragen. Dit intake formulier is vormgegeven aan de hand van het voorbeeld van Koninklijke Horeca Nederland. Een speciale app is niet nodig. De meeste smartphones herkennen via de normale camera de QR-code en gaan naar de website.
  2. De vrijwillige registratie van gegevens
    Na het beantwoorden van de gezondheidsvragen hebben bezoekers de mogelijkheid om een telefoonnummer en e-mailadres achter te laten. Deze gegevens zijn optioneel en registratie is vrijwillig. Het invullen van de voornaam is wel verplicht in verband met de registratie van de gezondheidscheck.
  3. De controle door uw gastheer/gastvrouw
    Als de bezoeker de registratie heeft afgerond (of overgeslagen) is direct de uitslag van de gezondheidscheck zichtbaar op het scherm van zijn/haar smartphone. Is alles in orde? Dan is de achtergrond groen. Is een vraag met ja beantwoord? Dan kleurt het scherm rood en is de gezondheidscheck niet succesvol doorlopen.
    Horeca-ondernemers kunnen zich op de website www.horeca-intake.nl inschrijven waarna ze ook meteen kunnen werken met het registratiesyteem. Zij betalen slechts 30,00 excl. BTW (inclusief ondersteuning) voor een half jaar om deze app te gebruiken. Matti: “Een groot aantal ondernemers heeft al belangstelling getoond. Dat is ook logisch, want het verlost hen van heel wat administratie.”

Privacy
Gasten hoeven niet bang te zijn voor hun privacy. “De antwoorden op de gezondheidscheck worden niet opgeslagen, alleen de uitslag (positief of negatief) wordt vermeld bij de registratie” aldus Michael. “Kiest een bezoeker er voor om zijn of haar gegevens achter te laten? Dan worden deze gegevens afgeschermd. Via het dashboard zijn alleen de bezoekers van de huidige dag in te zien. Is het na middernacht? Dan staat het dashboard weer klaar voor de volgende dag. Registraties blijven op de achtergrond beschikbaar als download in geval van een bron- of contactonderzoek voor de GGD. Deze gegevens kunnen alleen door managers of directie worden opgevraagd via het dashboard. Alle registraties (ook de vrijwillige contactinformatie) worden slechts 14 dagen bewaard. Daarna gaan deze definitief verloren.”

Meer informatie: www.horeca-intake.nl

Reacties