Aanleg snelfietsroute in de herkansing

Foto: Pixabay License/MichaelGaida

De aanleg van een snelfietsroute die Oosterhout, Dongen en Tilburg met elkaar verbindt, kan misschien toch doorgaan. Er komen zogenaamde ‘impulsgelden’ vrij van het rijk waarmee de Dongense bijdrage wellicht een heel stuk lager uit kan vallen dan de gevraagde € 725.000.

Door: Bernadette Klerx

Dat deelde een verheugde wethouder Petra Lepolder de gemeenteraad gisteren mee. Die zou gisteren eigenlijk definitief een besluit nemen over de aanleg van de fietsroute, maar een meerderheid van CDA, VVD, PvdA en Volkspartij Dongen had vorige week al duidelijk gemaakt dat ze de hand op de knip wil houden vanwege de belabberde financiële positie van de gemeente. Wel gaf de raad de wethouder de suggestie mee om nog eens te informeren bij de provincie of er geen andere financiële oplossingen mogelijk zijn.mWant de raad was op zich niet tegen de aanleg van een snelfietsroute, maar vond de gevraagde investering ‘onverantwoord’. Maar gisteren was er dan toch een lichtpuntje te melden en nam de zaak een verrassende wending.

Wachten op witte rook
‘Ik heb goed nieuws’ meldde een opgewekte wethouder. Ze was met steun van Tilburg en Oosterhout naar de Provincie gestapt en daar is gezamenlijk besloten een aanvraag te doen voor toekenning van impulsgelden, een soort subsidie voor projecten die een bijdrage leveren aan bijvoorbeeld duurzaamheid. Het is nog niet zeker of het geld er komt en hoe groot het bedrag gaat worden, maar voor de gemeenteraad was deze prettige verrassing wel een reden om nog niet meteen de deur dicht te gooien. Het wachten is op witte rook vanuit Den Haag en dan gaat de raad alsnog definitief een besluit nemen. De totale kosten voor het traject Oosterhout- Dongen-Tilburg bedragen 8,7 miljoen. De provincie draagt al een flinke financiële steun bij en de rest wordt verdeeld over de gemeenten.
De bijdrage van Dongen was vastgesteld op € 725.000, maar dat vond een overgrote meerderheid van de raad een onverantwoorde uitgave in deze barre financiële tijden.

Trap Westerlaan wordt op- en afrit
Een snelfietsroute is bedoeld om lekker door te kunnen fietsen op brede, geasfalteerde paden die voorrang hebben op zijwegen. Belangrijkste kenmerk van een snelfietsroute is de breedte van het pad. Dat moet minimaal 4 meter zijn; het Dongense gedeelte is nu maar 2,5 meter breed. Een flinke opsteker voor Dongen zou wel zijn de aanpassing van de fietstrap bij de Westerlaan. Die wordt vervangen door een op- en afrit waardoor de verbinding van en naar Tichelrijt een stuk aantrekkelijker wordt.

Aandacht voor veiligheid
Nu de deur voor de aanleg van een fietsroute weer op een kier staat, drukten met name de Volkspartij Dongen en het CDA de wethouder nog eens op het hart om extra aandacht te besteden aan de veiligheid. Want een snelfietsroute brengt je niet alleen snel van de ene naar de andere bestemming, maar er wordt ook flink hard gereden.

Reacties