Invoering reclamebelasting kan uit de ijskast

Foto: Pixabay License

De invoering van reclamebelasting voor Dongense ondernemers in het centrum gaat zo goed als zeker door. In de gemeenteraad tekende zich daar gisteren een meerderheid voor af. Maar niet alle partijen zijn enthousiast.

CDA, D66 en Ouderenpartij zagen reclamebelasting op dit moment niet zitten.  ‘Wij vinden het nog steeds raar, dat we nu in deze coronatijden ondernemers steunen met allerlei financiële regelingen en dan tegelijkertijd weer een nieuwe belasting gaan heffen’, vond D66-raadslid Joeri de Jong. En de Ouderenpartij had er geen goed woord voor over dat Dongen Promotion al een centrummmanager heeft aangesteld terwijl de raad nog niet eens een besluit heeft genomen. ‘Wij willen niet op deze manier onder druk gezet worden,’ reageerde Jan Kennekens, die ook nog steeds twijfels had over het draagvlak onder de ondernemers.

Door: Bernadette Klerx

Centrummanagement: laatste redmiddel
Invoeren van reclamebelasting is een langgekoesterde wens van Winkeliersvereniging Dongen Promotion. Reclamebelasting is een verplichte bijdrage voor ondernemers binnen het centrumgebied. De opbrengst wordt gebruikt voor de financiering van een centrummanager, die inmiddels al hard aan de slag is gegaan.

In februari besprak de gemeenteraad het voorstel al. Ook toen waren er gemengde gevoelens. Maar juist toen de gemeenteraad er definitief een klap op moest geven, gooide de coronacrisis roet in het eten. De gemeenteraad vond het niet gepast om een besluit te nemen voor een extra belasting in deze voor veel ondernemers zware tijden en parkeerde het voorstel. Dongen Promotion had begrip voor deze keuze, maar deed kort daarna in een brandbrief aan de gemeenteraad de dringende oproep om toch vooral snel een positief besluit te nemen over de reclamebelasting. Want dat ziet zij als het enige redmiddel voor het Dongense centrum.

Ouderenpartij: ‘goochelen met cijfers’
Daarom stond het voorstel gisteren weer op de agenda. En weer nam de raad er uitgebreid de tijd voor, maar nieuwe standpunten leverde dat niet op. De kritiek van verschillende partijen was niet verstomd.  De verontwaardiging bij de Ouderenpartij was groot. ‘Dongen Promotion heeft al een centrummanager aangesteld voordat de raad een besluit heeft genomen. Ze heeft ook geen contributie meer geïnd omdat ze ervan uitging dat wij die belasting wel even zouden invoeren. Het is merkwaardig en ongeloofwaardig dat dit nu op de agenda staat’, zei Jan Kennekens. Bovendien verweet de Ouderenpartij de wethouder te goochelen met cijfers als het gaat om het draagvlak onder de ondernemers. ‘U zegt dat maar 4 ondernemers tegen zijn, maar wij zijn zelf bij 11 ondernemers in het centrum naar binnen gestapt en van 8 van hen kregen we een negatieve reactie. Ze vinden reclamebelasting op zich wel goed,maar niet nu.’

CDA: ‘geen goed gevoel’
Ook het CDA was bepaald niet te spreken over de manier waarop een en ander is gelopen. ‘Wij hebben het nog eens uitgebreid besproken en we hebben er geen goed gevoel bij,’ liet André Vonk weten. ‘Dongen Promotion heeft er zelf voor gekozen om al op voorhand een centrummanager aan te stellen. Laat ze die dan ook voorlopig zelf maar betalen. Dan kunnen wij mooi zien of die centrummanager meerwaarde heeft. Als dat zo blijkt te zijn, dan vinden wij dat hij in dienst moet komen van de gemeente. Maar door de noodoproep van Dongen Promotion worden we nu op een ongewenste manier onder druk gezet’.

Volkspartij Dongen: andere inzichten
De coalitiepartijen bleken opvallend milder gestemd.  PvdA-raadslid Martin Montens: ‘Wij hebben wel begrip voor de lastige situatie van ondernemers, maar het gaat voor dit jaar nog maar om een beperkte bijdrage. En juist nu is het wel van belang. De oude situatie werkte ook niet. Als we nu niets doen, vallen alle ondernemers om en daar is niemand bij gebaat.’ Ook de Volkspartij Dongen, die aanvankelijk de nodige bezwaren had, was om. ‘Na onze gesprekken met de centrummanager en de antwoorden op onze vragen, hebben we andere inzichten gekregen’, zo verklaarde Rob Biesheuvel de ommezwaai van zijn partij.

Mooie dingen
Wethouder Van Boxtel legde nog maar eens uit dat er niks mis is met het draagvlak onder ondernemers. ‘De peiling is door Dongen Promotion gedaan, maar dat is echt wel heel zorgvuldig gebeurd,’ wist ze te vertellen. ‘Alle ondernemers zijn gevraagd en iedereen heeft er zijn mening over kunnen geven.
Onderemers willen als collectief optreden, juist in deze moeilijke coronatijden. De keuze van Dongen Promotion om al een manager aan te stellen is niet om de gemeenteraad onder druk te zetten, maar komt echt van de ondernemers zelf. Zij weten wat het beste is voor Dongen. De manager is al zeer actief’,voegde ze eraan toe. ‘Hij gebruikt al zijn kennis en ervaringen en daar komen nu al mooie dingen uit voort’.

Wie betaalt en hoeveel?
Om te bepalen wie belasting moet betalen en hoeveel is het Dongens centrum in twee gebieden opgesplitst: gebied A met de centrumstraten ( grofweg het gebied tussen Hoge Ham en Mgr. Ariënsstraat ) en gebied B met de aanloopstraten naar het centrum (van Mgr. Ariënsstraat tot aan de Gasthuisstraat en van de korte St. Josephstraat, Tramstraat tot aan Prins Bernhardstraat).

De ondernemers in gebied A betalen een vast bedrag per jaar van € 275,00. Daarbovenop komt dan nog een bijdrage die afhankelijk is van de WOZ-waarde van het pand. De ondernemers in gebied B betalen voor zowel het vaste als het WOZ-gedeelte 25 % minder, want die hebben ook minder profijt van de activiteiten in het centrum’, zo is de redenering. De verwachting is dat de belasting jaarlijks bruto € 66.000 in het laatje gaat brengen.

Op 2 juli neemt de gemeenteraad een definitief besluit.

Reacties