Innovatie is dichterbij dan je denkt

Foto:

Rabobank Tilburg en omstreken kijkt terug op een geslaagd InspiratieFestival dat helemaal in het teken stond van innoveren. Zo’n duizend bezoekers waren gisteravond naar de Koepelhal in de Tilburgse Spoorzone gekomen om te ontdekken en te ervaren wat het festivalthema ‘innovate yourself’ voor hen betekent. Directievoorzitter Lilian Damen noemt het festival zeer geslaagd. En special guest Victor Mids hield het publiek voor dat innovatie bepaald geen illusie hoeft te zijn.

Rabobank Tilburg en omstreken onthaalt klanten, leden en andere relaties elke twee jaar op een bijzonder event, dat in het teken staat van een thema waar de bank zich sterk voor maakt. Twee jaar geleden was Food het centrale thema, dit jaar was innoveren de rode draad. Rabobank Tilburg en omstreken speelt een actieve rol in de regionale economie. Onder andere door startups te faciliteren en innovaties aan te jagen en te ondersteunen. De bank zorgt ook voor verbindingen tussen ondernemers en diverse partijen die met elkaar innovatieprojecten opzetten. Uitgangspunt is er dat er behalve economische vooruitgang ook maatschappelijke winst wordt geboekt.

Drones, robots, games
De bezoekers van het Rabobank InspiratieFestival kwamen ogen en oren tekort. Een robot als presentator en gesprekspartner van Lilian Damen, drones die opstegen om het programma te presenteren, games om spelenderwijs kennis te maken met tal van innovaties. Die waren er op uiteenlopende terreinen. In de foodzone stonden smaaktafels, maakte je kennis met duurzame voeding en zag je een 3D foodprinter aan het werk. Je bedrijf innoveren? Dat kon door deel te nemen aan audiovisuele belevingen of een ondernemersmatch op je mobiele telefoon. Er waren medisch-technische snufjes zoals robotica en dynamische lichaamsondersteuning. Ook de maatschappelijke innovaties ontbraken niet. Diverse presentaties lieten zien hoe we in de moderne samenleving toch met elkaar verbonden kunnen blijven.

Innovatieve maakregio
Nagenoeg alle innovaties werden gepresenteerd door bedrijven en organisaties uit Tilburg en omliggende gemeenten. Zij benadrukten hiermee dat Tilburg en omstreken een heuse innovatieve maakregio is. Behalve die bedrijven en organisaties was ook het festivalpubliek enthousiast. Dat dromde samen, wanneer er weer een theatervoorstelling of headphonepresentatie begon. Ook de hapjes van louter lokale producten vonden gretig aftrek. En natuurlijk wilde iedereen op de foto met Victor Mids. De illusionist van het bekende Tv-programma Mindf*ck verzorgde ook de afsluitende presentatie. Hij wist zonder enige voorkennis haarfijn te vertellen aan welk woord het publiek die avond het meest had moeten denken bij het beleven van al die innovaties: ‘dichtbij’.

Een beter woord kon volgens directievoorzitter Lilian Damen niet. “We zijn er met ons InspiratieFestival in geslaagd om innovaties weer een stukje dichterbij te brengen. Van innoveren moeten we het als samenleving in belangrijke mate hebben. Anders kijken naar dingen, durven omdenken en nieuwe perspectieven ontdekken. Vanavond is gebleken dat we de innovaties voor het grijpen hebben en dat de samenleving er klaar voor is. Dat is de grootste winst van dit festival.”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen