Beljaartbewoners woedend op gemeente Dongen

Foto: Jan Stads/Pix4Profs

Bewoners van Beljaart fase 2 zijn woedend op de gemeente Dongen. Vrijdagavond ontvingen ze een brief waarin zij gemaand worden uiterlijk maandag een opleveringsafspraak te maken met de installateur die hun warmtepompinstallatie heeft geplaatst. Maken ze de afspraak niet, dan beschouwt de gemeente de zaak als opgeleverd. “Wij vonden die brief vrijdag op de deurmat toen we thuiskwamen” zegt Joop Reijnhoudt, lid van de bewonersdelegatie. “hiermee gaat de gemeente echt haar boekje te buiten, men zet de bewoners onder zware druk en dat is onacceptabel.”

Wat de bewoners vooral ‘steekt’ is het feit dat de installatie niet functioneert zoals contractueel is vastgelegd. “Er zijn nog problemen met de taptijd van het warme water en daarnaast werkt de individuele warmteregeling per wwonruimte vaak nog niet. Dan kun je toch niet gaan tekenen voor oplevering?”

De gemeente ziet het anders en zegt in een informatiebrief die donderdag gestuurd is dat deze twee punten bij de oplevering niet worden meegenomen. “Tijdens het opleveringsbezoek blijven de aspecten tapduur en individuele regeling van de warmtepompvoorziening buiten beschouwing. Deze punten laten wij op door een onafhankelijk bureau nader onderzoeken.” aldus de brief.

advanbeek2Wethouder van Beek spreekt vandaag in BN DE Stem over ‘een aantal bewoners’ die niet mee willen werken aan de oplevering. Reijnhoudt: “dat zijn er overigens zo’n veertig, dus het gaat hier niet om een kleine groep. Zo’n twintig bewoners hebben al wel een opleveringsafspraak gehad omdat zij na al die jaren ellende volledig  moegestreden waren.”

De bewonersdelegatie is overigens niet van plan zich het mes op de keel te laten zetten, zegt een strijdbare Reijnhoudt. “Deze brief, zo net voor het weekend met een deadline van één dag om te reageren is gewoon een dreigement. Dat houdt juridisch helemaal geen stand. Wij hebben aan de gemeente voorgesteld om – zoals gebruikelijk is – de oplevering in twee stappen te doen: Eerst vastleggen wat er moeten gebeuren waarna de Installateur aan de slag kan en pas daarna. de punten controleren en tekenen als het akkoord is.”

“De gemeente heeft van ons voorstel ‘kennis genomen’ en gaat vervolgens de manier van opleveren niet aanpassen.” vervolgt Reijnhoudt. ” Het belangrijkste argument dat wij uit de reactie van de gemeente halen, is dat er na oplevering een garantieperiode van 24 maanden ingaat. En dat de gemeente er dus na oplevering er nog niet buiten staat. Daar heeft de gemeente gelijk in. Maar wij wilden  met ons voorstel voorkomen dat er ‘gedoe’ komt in een garantieperiode. Wij willen voorkomen dat je als bewoner na oplevering een strijd moet aangaan met een installateur of met een gemeente. Wij willen voorkomen dat partijen straks naar elkaar gaan wijzen, zoals dat ook in de GEO-Dongen tijd gebeurde.”

“Daar denkt de gemeente dus anders over” aldus Reijnhoudt. “De oplevering wordt geforceerd. En ik snap niet waarom. De oorspronkelijke doelstelling dat dat alles voor het stookseizoen, op 1 oktober, klaar zou zijn is allang niet meer haalbaar. In het artikel in BN DE Stem van vandaag lijkt de ware reden van de oplevering nu duidelijk te worden want daarin zegt wethouder van Beek: ‘De installateur heeft recht om opgeleverd te krijgen, die moet ook gewoon betaald gaan worden..’ En dan ga je dus installateurs betalen die hun werk niet goed en niet af hebben gemaakt. Bijzonder, toch?” besluit Reijnhoudt.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen