Leerlingen Cambreur College aan de slag als projectontwikkelaar

Foto:

Voor het vak aardrijkskunde wil het Cambreur College graag de link leggen tussen leren op school en het vertalen ervan naar de praktijk in de eigen omgeving. Net als vorig jaar heeft VWO 2 ruim twee maanden op school en in een plangebied gewerkt aan het onderwerp ‘stedenbouw’.

Deze praktijkopdracht voerden zij uit in samenwerking met Casade, de Gemeente Dongen en CIER Architecten. Als ontwikkelaars in spé hebben de leerlingen in groepjes een stedenbouwkundig plan ontwikkeld. In deze opdracht moest rekening gehouden worden met randvoorwaarden, een strook groen moest intact blijven evenals de buitenkant van een monument. Voor een deel werden ze vrij gelaten in het bepalen van onder andere doelgroep, woningtypen, architectuur en de inrichting van het openbaar gebied. Daarnaast was er aandacht voor duurzaamheid en multifunctioneel gebruik van het monument en een vijver.

De uitgewerkte opdracht presenteerden de leerlingen op donderdag 21 mei op het kantoor van Casade aan een vakjury. Deze bestond uit onder andere professionals van Casade waaronder directeur Roel van Gurp, wethouder Ad van Beek en CIER Architecten. De deskundigen waren vol lof over de creatieve ideeën en inzet van alle vier de groepen.

De projectgroep met het best doordachte en uitgewerkte idee is door de vakjury uitgeroepen als winnend team. Dit team bestond uit Riny, Ilvy, Thirsa en Stijn met hun ‘RITS-plan’. Waar de projectnaam voor staat? “Als we de eerste letter van onze voornamen achter elkaar zetten, staat er RITS. Onze projectnaam refereert dus naar de ontwikkelaars”, aldus deze Cambreur leerlingen.

Riny, Ilvy, Thirsa en Stijn wonnen de opdracht, omdat zij hun plan inhoudelijk sterk en op een natuurlijke manier hebben toegelicht. Centraal in hun plan stond het bouwen voor diverse doelgroepen en het starten van een bioscoop in het oude monument. De goede onderbouwing, een duidelijke kosten-baten analyse en fraaie architectonische vertaling van de plannen gaven de definitieve doorslag! De winnende groep is met een ijsbon bedankt.

Casade heeft daarna de belangrijkste informatie over stedenbouw nader toegelicht aan de hand van een presentatie over De Hoogt. Ook is het eindresultaat van De Hoogt getoond middels een 3D-animatiefilm (zie ook: www.dehoogtdongen.nl). Kortom; volgens de leerlingen was het een zeer leerzaam project over stedenbouw met een kijkje in de keuken van projectontwikkeling!

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen