Exota is terug!

Foto:

Exota is terug! Bijna 45 jaar na de roemruchte affaire, waarin een consumentenprogramma van de VARA een onterecht einde maakte aan de limonadegazeuse. Tijdens een vakbeurs voor de delicatessenhandel in Veghel staan drie ondernemers glunderend het heruitgevonden product te promoten, melden Maarten van de Rakt en Peter van Erp van de Persdienst vanmorgen in de regionale kranten.

‘Met echte suiker en een licht bruisje’
Stefan van de Ven, Patric Brinkman en Ton Verhoeven, uit Veghel, kwamen op het idee het oude frisdrankmerk nieuw leven in te blazen. De merknaam bleek te koop, de receptuur vonden ze zelf opnieuw uit. “We vonden in Frankrijk, vlak bij de Zwitserse grens, een ambachtelijke limonadefabriek die een aantal proeflessen voor ons wilde maken. Met echte suiker en een licht bruisje. We weten dat te veel suiker ongezond is, maar dan moet je maar regelmatig een glas kraanwater drinken.” Het resultaat is een vrachtwagen met 60.000 beugel-flessen gevuld met pastelkleurige gazeuse in 8 smaken. “Als je de dop eraf drukt, plopt-ie ook echt en zie je even een pluimpje koolzuurdamp opstijgen”, zegt Van de Ven vol trots.

Vernieuwend of nostalgie?
Op de flessen prijkt het vrijwel ongewijzigde beeldmerk, aangevuld met wat moderne consumentenicoontjes. Voor sommige bezoekers van de beurs is Exota helemaal nieuw en spannend: “Het is vernieuwend, met een compleet andere uitstraling van fris. Mensen willen graag terug naar dingen van vroeger”, zegt zo’n jonge proever. Voor anderen is het juist een nostalgische trip naar het verleden. Al is de nieuwe Exota duidelijk anders dan de oude. “Minder bubbels. Dit was ooit mijn merk, maar de Vara heeft het om zeep geholpen”, zegt een oudere bezoeker.

‘Die ploffles is gewoon een verhaal van vroeger’
De Exota-affaire, waar deze bezoeker op doelt, werd veroorzaakt door een serie uitzendingen van De Ombudsman. Het merk Exota kreeg daarin een enorme klap toen Marcel van Dam aandacht besteedde aan ontploffende frisdrankflessen, in het bijzonder van Exota. In een filmpje werd een ontploffende fles getoond. Dat was geen Exotafles, en de fles ontplofte ook niet spontaan maar werd (door TNO) beschoten. Maar het kwaad was geschied. Exota verdween van het toneel. Tot nu dus.

Van de Ven maakt zich geen zorgen over de imagoschade van toen. “Die ploffles is gewoon een verhaal van vroeger.” Hij is benieuwd naar de reacties op zijn nieuwe Exota. Is het een flop of een succes? “Het is een uit de hand gelopen geintje dat misschien een staartje krijgt. Als het niks wordt, drinken we het allemaal zelf op. Waarschijnlijk lachen we er over vijf jaar hartelijk om”, aldus Van de Ven.

bron: www.foodlog.nl


Een stuk uit de geruchtmakende aflevering van “De Ombudsman”uit 1971 waarin flessen van het populaire limonademerk Exota tot ontploffing worden gebracht.

Over Exota
In 1923 werd de bierbrouwerij De Kroon, overgenomen door een andere bierbrouwerij. De eigenaar van de bierbrouwerij, de Dongense familie Van Tuijn, zette het bedrijf voort als limonadegazeusefabriek onder de merknaam van Exota. Na de Tweede Wereldoorlog kreeg de fabriek ook het recht om de colaflessen te bottelen. Het Commanditaire Vennootschap De Kroon v/h H.J.C. van Tuijn werd omgezet in Van Tuijn’s Limonadefabrieken en Distilleerderijen N.V.. Vanaf 1948 werd Exota ook verkocht in gezinsflessen. Dat was een grote doorbraak op het gebied van limonade, want nu kon niet alleen in het weekend, maar ook op feestjes limonade worden gedronken door kinderen. In de flessen kon 75 cl Exota en er zat een beugelsluiting op. In de jaren ’50 werd het Dongense bedrijf marktleider op gebied van limonadegazeuses in Nederland. In 1967 werden de beugelflessen vervangen door flessen met een metalen schroefdop. Het marktsegment van de limonadegazeuses was toen al aan het afnemen, omdat coladranken en lemon-lime dranken steeds populairder werden. In 1973 ging het bedrijf failliet, mede door toedoen van de Exota-affaire.

—————————————————————————————————————————

advertentiemaaltijdservice

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen