Capri-Sun ‘wint’ Gouden Windei

Foto:

Het zoete kinderdrankje Capri-Sun Multivitamin van Coca-Cola is uitgeroepen tot meest misleidende product van dit jaar. Voedselwaakhond Foodwatch maakte dit vandaag bekend.Bij de online verkiezing kon uit vijf kandidaten worden gekozen. Uiteindelijk ging 38 procent van de stemmen naar Capri-Sun Multivitamin. Het kinderdrankje was genomineerd omdat het bijna net zo veel suiker als cola bevat, namelijk vijf suikerklontjes per pakje. Ouders worden volgens Foodwatch misleid met de tekst ‘drank met vruchtensappen en bronwater’. In een reactie zegt Coca Cola zich niet te herkennen in de kritiek van Foodwatch.

Kinderen zijn te dik
De consumentenorganisatie wijst erop dat het drankje actief richting kinderen wordt gepromoot. “Een op de zeven kinderen en jongeren is te dik. Daarom proberen ze het drankje gezonder voor te stellen dan het is. Dat is onverantwoord en daar moet Coca-Cola mee stoppen”, schrijft campagneleider Meike Rijksen bij Foodwatch. Capri-Sun won vorig jaar al een vergelijkbare verkiezing in Duitsland.
Reactie
In een reactie zegt een woordvoerster van Coca Cola: “We hebben vanochtend de delegatie van Foodwatch op ons kantoor in Rotterdam ontvangen. We waren natuurlijk op de hoogte van de nominatie maar toch verraste het ons dat ons product de meeste stemmen had gekregen. We hebben bedankt voor de eer en hebben het ‘Gouden Windei’  niet in ontvangst genomen. We herkennen ons niet in het verhaal wat Foodwatch bij ons product vermeldt. We zijn heel transparant over wat er in onze producten zit. Op de verpakking van ieder product is dat gewoon te lezen. Bij dit product staan de ingrediënten water, vruchten en suiker op de verpakking vermeld. We vinden de juiste informatievoorziening zelfs erg belangrijk en zijn zeer terughoudend met marketing gericht op een jong publiek.”
windei
Albert Heijn
Albert Heijn werd dit jaar tweede met de ‘Ambacht Rundervink’. Deze met water opgespoten rundervink bevat vijf verschillende soorten suiker en zeven -nummers. Daarmee haalde het 35 procent van de stemmen. De term ambachtelijk is niet beschermd, maar geeft wel een positieve indruk. De Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie stelde vorig jaar al dat Albert Heijn de term ‘ambachtelijk’ gebruikt als marketinginstrument en hiermee de consument misleidt. “Deze rundervink is een regelrechte belediging voor slagers”, concludeert Foodwatch.
Belvita breakfast
Op afstand volgt Belvita Breakfast Meergranen op de derde plaats met zestien procent van de stemmen. De Gouden Windei-verkiezing wordt sinds 2010 jaarlijks georganiseerd om misleidende producten aan de kaak te stellen. Vorig jaar won Natrena Stevia Kristalpoeder de verkiezing. De busjes zouden slechts voor drie procent met de zoetstof stevia zijn gevuld en verder worden aangevuld met het goedkope middel maltodextrine.
door: Novum