Begraven in Brabant niet duur

Foto:

In Noord-Brabant is doodgaan een koopje. Wie op het vandaag gelanceerde platform www.watkostdoodgaan.nl prijzen van verschillende uitvaartondernemers vergelijkt en op zoek gaat naar de beste deal, komt uit in Hilvarenbeek. Daar kan men op een mooie prijs van 180 euro per vier kistdragers uitkomen, tegenover bijvoorbeeld 400 euro voor hetzelfde pakket in Gelderland. Daarnaast kan men in Noord-Brabant een luxe kist voor 895 euro op de kop tikken terwijl men elders in het land voor deze kist zo’n 2000 euro neertelt. Een korte blik op het nieuwe platform maakt duidelijk dat voor exact dezelfde uitvaartelementen als een kist, catering en dragers grote prijsverschillen zijn onder uitvaartondernemers in Nederland. Vanaf vandaag kunnen Nederlanders, voordat de uitvaartondernemer aan tafel zit, hun uitvaartwensen op basis van prijs en kwaliteit real-time met elkaar vergelijken op www.watkostdoodgaan.nl.

Wie via www.watkostdoodgaan.nl onderzoek doet naar de kosten van doodgaan kan flink besparen, zonder in te boeten op kwaliteit. Paul Bondam, initiatiefnemer van Watkostdoodgaan.nl, licht de komst van het platform toe: “De uitvaartbranche was vrijwel de enige sector die het de consument onmogelijk maakte om vooraf prijs en kwaliteit met elkaar te vergelijken zonder eerst offertes te moeten opvragen en vergelijken. Zoals men een vakantie, auto of mobiele telefoon real-time online vergelijkt voor de beste prijs/kwaliteit verhouding, is het onze ambitie dit ook voor de uitvaart geheel in kaart te brengen.” De werking van het platform wordt verder toegelicht in de infographic ‘Hoe werkt Watkostdoodgaan.nl?’, rechtenvrij te downloaden via deze pressroom.
Duurste plakje cake in Noord-Brabant
Een Brabantse uitvaart zou, ondanks een voordelige kist en dragers, toch in de papieren kunnen lopen. Wanneer men de gasten het geijkte plakje cake met twee kopjes koffie wil serveren betaalt in Best de hoofdprijs, namelijk: 7 euro per persoon. Dit tegenover 1,25 euro voor hetzelfde recept in Rotterdam. Een verschil van bijna 6 euro per persoon, wat op 100 gasten flink kan oplopen. Voor Nederlanders die geen fan zijn van het standaard uitvaartmenu met plakjes cake en koffie biedt het platform Watkostdoodgaan.nl ook inzicht in de gemiddelde prijzen van inspiratiemenu’s zoals sushi met champagne en tapas met wijn. Waar men nog meer voordelig een kopje koffie met een plakje cake kan laten serveren is af te lezen uit de infographic ‘Het duurste plakje cake van Nederland’ in deze pressroom.
Nederlander wil het zelf bepalen
Naast analyse uit het platform ondervroeg Watkostdoodgaan.nl ruim 1000 Nederlanders naar hun kennis en wensen op het gebied van uitvaarten. Daaruit blijkt dat Nederlanders naast prijs en kwaliteit een persoonlijke touch aan de uitvaart erg belangrijk vinden. De top vijf uitvaartwensen wordt gedomineerd door persoonlijke, custom made, wensen zoals een juiste catering en de begeleiding van een goede bekende in plaats van een voorganger vanuit de uitvaartonderneming. Ook een speciale locatie en bijzondere auto staan hoog op het lijstje van Nederlanders. Zie ook de ‘Top vijf uitvaartwensen’ infographic, te downloaden via deze pressroom.
Top vijf uitvaartnachtmerries
Naast specifieke uitvaartwensen zijn er ook scenario’s waar Nederlanders tijdens hun toekomstige uitvaart absoluut geen trek in hebben. In de top vijf uitvaartnachtmerries staan: het in slaap vallen van de gasten, slechte muziekkeuze, het gevreesde kopje koffie met een plakje cake en het verkeerd uitspreken van de naam van de overledene door de uitvaartverzorger. Veel van deze nachtmerries zijn te voorkomen wanneer men van te voren de uitvaartwensen in kaart brengt, deze deelt met naasten, en verschillende uitvaartondernemers met elkaar vergelijkt voordat de uitvaart geregeld wordt. Zie ook de ‘Top vijf uitvaartnachtmerries’ infographic, te downloaden via deze pressroom.
Over Watkostdoodgaan.nl
Op het platform vullen uitvaartondernemers uit heel Nederland hun prijzen voor de verschillende uitvaartelementen zelf in. Naar aanleiding van een georganiseerde uitvaart laat de consument op haar beurt een review achter. Op deze manier is de prijs/kwaliteitverhouding voor de bezoekers van Watkostdoodgaan.nl direct zichtbaar. Het resultaat is dat Nederlanders op voorhand de vrijheid krijgen om te overwegen op welke wijze, waar, door wie en tegen welke prijs zij hun uitvaart willen laten verzorgen. Op de dag van het versturen van dit persbericht zijn er 160 uitvaartondernemers aangesloten op het platform.
Watkostdoodgaan.nl is een initiatief van AXENT. AXENT heeft geen financieel belang bij het doorverwijzen van consumenten naar uitvaartondernemers die aangesloten zijn bij het platform. Iedere uitvaartondernemer in Nederland mag zich aanmelden en is zelf verantwoordelijk voor het up to date houden van hun tarievenlijst en profiel.