‘De ochtend die je wist dat zou komen: spierpijn!’

Foto:

De deelnemers aan de afvalrace Dongen zijn inmiddels ruim een week onderweg. De eerste trainingen zitten erop en de deelnemers hebben nu een aardig inzicht in de fysieke toestand van zichzelf. De trainers weten welke wegen er bewandeld moeten worden op weg naar het bereiken van de doelen. De drie deelnemers aan de Afvalrace Dongen houden wekelijks een blog bij op dongen.nieuws.nl. Hieronder een terugblik van Kris Beerens op de eerste week.

Poeh, mijn eerste week trainen was even wennen. Vorige week vrijdag begon voor mij de AFVALRACE met mijn eerste afspraak bij mijn trainer Timo van Gils. Na een goed gesprek over mijn historie en doelen, zijn er wat metingen gedaan en begon de training. Eerst wat opwarmen op de crosstrainer en daarna heb ik wat basisoefeningen uitgevoerd. Dit om te kijken waar ik op dit moment sta en of ik bepaalde oefeningen technisch goed uit kan voeren. In het begin van het trainingsprogramma ligt er nog nadruk op het technisch correct uitvoeren van de oefening, of zoals Timo het noemt onbewust bekwaam uitvoeren van de oefeningen. Je moet zonder na te denken een oefening technisch goed doen zodat je later geen last krijgt van eventuele blessures wanneer de oefeningen zwaarder worden of langer gaan duren.
Daarna gingen we nog even ‘los’. Een drietal oefeningen werden klaar gezet; boksen tegen de boksbal, een buikspieroefening met het gooien van een bal en een ‘deadlift’. Ik deed een viertal series van elke oefening waarbij steeds de duur opliep van 10 sec, via 20 sec en 30 sec naar 40 sec. Mijn rug/buik sputterde al snel tegen en we hebben de buikspieroefening aangepast. Daarna nogmaals 10 sec – 20 sec – 30 sec – 40 sec. Resultaat: Een uitgeputte Kris met een totaal bezweet shirt met een lachende trainer ernaast. De toon is gezet.
Dinsdag erop de tweede training, club Power, een groepstraining waarbij je met een halter, losse gewichten en step-bankje waar je op kan liggen alle grote spiergroepen  versterkt en verstevigd. Trainer Timo strooide met termen en ik moest flink opletten om de verschillende oefeningen achter elkaar en in het juiste tempo uit te kunnen voeren. Squatten door de knieën, bankdrukken boven het hoofd en roeien langs de bovenbenen. Misschien iets te enthousiast begonnen, want ik kreeg het al snel te zwaar. Met een hartslagmeter om kon ik precies zien (ook achteraf) waar ik zat met mijn hartslag en dat was vaak flink hoog.
Woensdagochtend was de ochtend die je wist dat zou komen; spierpijn! Bovenbenen, borstspieren, triceps en alle aanhechtingen erom heen schreeuwen het uit. Op de dag van dit schrijven (vrijdag), voel ik de borstspieren nog protesteren. Mooi man, ik weet in ieder geval dat mijn lichaam leeft en dat ik gesport heb. Woensdagavond nog een kleine training, fase 1 van het Progress Fitness 2.0. Een training waarbij ik leer hoe ik moet bewegen en het versterken van de rompspieren. Met trainer Mark was het gelijk een test voor fase 2. Helaas niet gehaald, maar dat was ook niet de insteek. Na 5 min roeien op het roei-apparaat was ik goed leeg. Ook die avond mijn eerste ‘tikje’ gehad. Ik heb al een tijd last van mijn linkerknie. De banden rondom deze knie zijn wat zwak en als ik mijn been verkeerd weg zet zak ik nogal makkelijk door de knie. Dit gebeurde ook licht tijdens de training. Bij het op- en afstappen van een verhoging schoot mijn knie lichtelijk op slot en voelde ik een tik in mijn knie. Maar direct de oefening stop gezet en het even rustig aan gedaan. Het verstevigen van die knie is dus dan ook iets waar ik de komende tijd aan ga werken.
Deze week heb ik ook alles moeten opschrijven wat ik eet en drink zodat ik samen met mijn trainer kan gaan kijken wat er aan mijn eetpatroon veranderd moet worden. Ook krijg ik vrijdagavond mijn eerste massagesessie waarbij mijn bovenbenen en mijn knie eens goed onder handen worden genomen en wellicht ingetaped worden zodat ik straks beter kan sporten.
De eerste week is goed begonnen, lichamelijk op sommige punten zwaar afgezien, maar na een training heb je wel dat voldane gevoel dat je iets hebt gedaan. Dit smaakt naar meer!