Bas de Jong nieuwe voorzitter Oranje Comité

Foto:

Eigenlijk is de functie té leuk om ermee te stoppen. Maar de knoop is doorgehakt: Mark van den Broek, sinds 2012 voorzitter van het Oranje Comité Dongen, draagt het stokje over. Bas de Jong (foto boven) staat in de startblokken om het over te nemen. Samen werken ze naar het komende Oranjeparkfestival van 2017 toe.

“Alvast terugkijkend lag mijn rol voornamelijk in het duurzaam verbinden” vertelt scheidend voorzitter Mark van den Broek. “De afgelopen periode is mijn bijdrage aan deze mooie groep vrijwilligers vooral het creëren van de onderlinge verbinding tussen alle betrokken partijen geweest. Van sponsor tot gemeente, van leverancier tot artiest. Samenwerkingsrelaties verdiepen en deze zeker stellen voor de langere termijn. Toen ik startte in 2013 gaf ik aan als doel te hebben om het Oranje Comité Dongen, samen met alle andere vrijwilligers naar een ‘next level’ te willen brengen. De afgelopen jaren hebben ik dan ook samen met het bestuur en alle andere vrijwilligers, met volle trots en enthousiasme, elk jaar maar weer een kwalitatief en verrassend Oranjeparkfestival en Dodenherdenking op de kaart mogen zetten voor onze gemeenschap in Dongen. En zeker ook niet te vergeten de unieke viering van ‘Dongen 70 jaar bevrijd’.”

Terugblik
De keuze om de horeca in eigen beheer te nemen was volgens Mark (foto links) een belangrijke stap. “Dit bracht de unieke verbinding met de vele verengingen in Dongen en zelfs daarbuiten. Samen hebben we aan deze mooie formule gewerkt. Het is een echte win-win situatie die inmiddels al niet meer weg te denken is in onze aanpak. De zon kan echter niet altijd schijnen. Zo heb ik afgelopen editie als een van de weerbarstigste te allen tijde mogen beleven. Dit bracht voor het Oranje Comité helaas de nodige financiële verliezen met zich mee gezien de beperkte opbrengsten tijdens ons festival en de nodige herstelwerkzaamheden in het park. Dat ik de voorzittersrol vanuit bezieling doe blijkt maar weer uit het moment waar ik onze stem heb laten horen inzake de mooie visie die er ligt en de toekomst van ons unieke Oranjeparkfestival. Na zo’n bewogen jaar ga je toch vooruit kijken. Ik kwam tot de conclusie dat het tijd is voor een nieuwe scherpe blik met de nodige evenementenkennis en -ervaring.”

Evenementen kennis en ervaring
Vanuit de Efteling heeft Mark van den Broek Bas de Jong leren kennen en het moment weten te benutten om Bas te verbinden aan het Oranje Comité Dongen. In de afgelopen 12 jaar heeft Bas namelijk voor de Efteling gewerkt, waarvan een groot deel binnen de evenementenafdeling. In de laatste jaren als manager van deze afdeling, verantwoordelijk voor de organisatie en uitvoering van alle (kleine en grote) zakelijke evenementen en tevens publieksevenementen, zoals Oud & Nieuw. Op dit moment is hij werkzaam voor Cosmo, een opleidingsinstituut binnen Entertainment en Hospitality. Daar werkt hij als opleidingsmanager en is hij verantwoordelijk voor het runnen van de MBO4-opleidingen Recreatie en Toerisme.

Achtergrond
Bas de Jong is 35 jaar en Dongenaar. Samen met Jessica en hun kinderen Lars en Lana woont hij in de Hoge Akker. Sommigen zullen hem wellicht kennen van de Zomerspelen (waar hij flink wat jaren in de hoofdleiding van groep 5-6 zat), Carnaval (via c.v. P.P.E.M.) of één van de muziekverenigingen waar hij bij zat/zit. Ook binnen die verengingen heb ik bestuurlijke ervaring opgedaan. Zelfs is hij nog een tijdje voorzitter geweest van het Oranjepleinfestijn.

De komende periode wil Bas benutten om snel aan te haken en zich volledig in te werken in zijn rol. “Het Oranjeparkfestival ken ik natuurlijk al jaren als bezoeker. En tijdens de 4 mei viering heb ik een aantal malen de eer gehad om de Taptoe te mogen blazen. Nu ik zakelijk gezien niets meer met (grootschalige) evenementen doe, kriebelde het bij mij al langer om in mijn vrije tijd nog wél evenementen (mee) te mogen organiseren. Het Oranjeparkfestival is voor mij dan ook een mooie kans om dit te doen. Ontzettend gaaf om deel uit te maken van een hele enthousiaste groep mensen die een geweldig professioneel evenement vrijwillig neerzetten. Een enorme eer!”

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen