Cambreur in contact met Canada bij Touch of Dutch project

Foto:

In mei en juni 2016 namen iets meer dan 200 Canadese en Nederlandse (ook Dongense) middelbare scholieren deel aan het Touch of Dutch project. Tijdens dit project, georganiseerd door de Nederlandse Ambassade te Canada, leerden de scholieren meer over de speciale band tussen hun landen en worden ze uitgedaagd na te denken over de Nederlands-Canadese vriendschap van de toekomst!

Na drie lessen (Discover Canada/Discover the Netherlands; Safety first; Inspiring Innovation) namen de scholieren deel aan een Skypesessie met hun leeftijdsgenoten aan de andere kant van de oceaan, waarin ze in kleine groepjes nadenken over de Canadees-Nederlandse vriendschap van de toekomst.  Emma Nuchelmans uit tVWO 5 van het Cambreur College deed aan dit project mee. In onderstaande blog zijn haar ervaringen te lezen.

Samenwerken: Yes, we can!

Nieuwe connecties kunnen worden gemaakt, en dichtere samenwerking kan ontstaan tussen twee landen, gescheiden door zee, maar zeer zeker niet door taal, innovatie, geschiedenis en ontwikkeling. Dat laat het project “Touch of Dutch”, opgezet door de Nederlandse Ambassade in Canada, maar al te goed zien. Een nieuwe band met Canada ontwikkelen, daar zijn we naar op weg!

De digitale mogelijkheden van tegenwoordig bieden veel mogelijkheden, zo ook in het geval van dit project. Drie scholen in Canada en drie scholen in Nederland (waaronder het Dongense Cambreur College) kwamen met elkaar in contact. Gedurende het project leerden Nederlandse en Canadese leerlingen elkaar kennen door middel van mails over hun dagelijks leven. Daarna werd er gekeken naar de verschillen en overeenkomsten tussen beide landen. Interessant was ook de discussie over vrede en veiligheid, met stellingen als “Mijn land moet meer soldaten rekruteren om aan meer vredesmissies deel te kunnen nemen.” Behalve de meningen van de Canadezen hoor je dan ook de mening van je medeleerlingen, die tot je verbazing soms best kunnen verschillen.

Het laatste deel van het project, voor het eindproduct in elkaar gezet kon worden, was het kiezen van een innovatief project uit eigen land. Nederland ís innovatief. Canada ís innovatief. Meer dan we vaak door hebben, worden er bijzondere uitvindingen gedaan in beide landen: van een armband waar je alles mee kunt aansturen tot een boerderij op het water!

De afsluitende “Skype-sessie” gaf de leerlingen de mogelijkheid om elkaar vragen te stellen over de situaties en culturen in beide landen. “Strength lies in differences, not in similarities.” Van onderwerpen als racisme tot onderwerpen als taal en cultuur, de (te) korte gesprekken tussen leerlingen waren inventief, sterk van inhoud en openden een deur die toegang gaf tot nieuwe perspectieven.

Aan het eind stond nog één vraag open: “Hoe zal de vriendschap tussen Nederland en Canada eruit zien in de toekomst?”. Connecties verwerven door middel van samenwerking, meer samenwerking op militair en innovatief gebied, et cetera.  “The future is bright”, de opties zijn eindeloos. Samenwerking tussen Nederland en Canada: Yes, we can!

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen