Lezing over Middeleeuwse versieringen (miniaturen) in handschriften

Foto:

Het versierde handschrift is een van de mooiste religieuze kunstuiting van de middeleeuwen. Alle boeken tot het midden van de 15e eeuw werden met de hand geschreven. Elk boek afzonderlijk was uniek en daarom kostbaar. Essentieel bij de versieringen (miniaturen) van handschriften (manuscripten) is de intieme band tussen woord en beeld. In deze lezing komen zowel het woord als het beeld aan bod. Ook kijken we naar het ontstaan en de vorm van het handschrift met zijn versieringen in de loop van de tijd.

We beginnen bij de Iers-Angelsaksische handschriften, zoals de Book of Kells en Lindisfarne met zijn prachtige versierde initialen. Ook Karel de Grote liet een aantal prachtige versierde Latijnse evangelies maken met een bijna klassieke verhevenheid en een schitterende sereniteit. Verder komt de Spaanse versierkunst met als uitingsvorm een prachtige intimiteit voorbij. In deze handschriften  komt het meest dramatische aspect van de Middeleeuwen aan de orde, de Openbaringen, het laatste Apocalyptische bijbelboek. De monnik Beatus, die in de 8e eeuw in Spanje woonde, schreef een commentaar op de Openbaringen dat eeuwenlang grote invloed zou hebben op de versieringen van handschriften en schilders.
We eindigen in de 15e eeuw met onder andere het mooiste en beroemdste versierde handschrift dat ooit is gemaakt: Les Tres Riches Heures de Duc de Berry. Het werd versierd door de Gebroeders van Limburg (Pol, Herman en Jan, actief voor 1399-ca. 1416). Alle drie waren afkomstig uit Nijmegen, waar hun vader goudsmid was. Ze kwamen in 1404 in dienst van de hertog van Berry.
Aanvang 20. 00 uur in de Cammeleur. Entree leden gratis, niet leden € 2,00
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen